Billigere for varebiler at køre over Storebælt

Billigere for varebiler at køre over Storebælt

EU blander sig i priserne på Storebælt. Kontantpriserne for person- og varebiler sættes ned fra på Storebæltsbroen fra 1. januar

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Kontantprisen for vare- og personbiler op til seks meters længde nedsættes fra årsskiftet med 45 kroner. Men det er stadig billigere at bruge de automatiske løsninger med nummerplade eller brobizz Forskellen bliver dog fra årsskiftet mindre.

Det skyldes ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) det såkaldte ”Eurovignetdirektiv”, som betyder, at der maksimalt må gives 13 procent rabat ved brug af automatisk betaling på Storebælt.

Samtidig har de fleste bilister efterhånden valgt at gå over til de automatiske betalingsløsninger, som giver en bedre og hurtigere trafikafvikling i Storebælts betalingsanlæg.

Prisen reguleres årligt
Derfor har regeringen besluttet at sætte prisen ned ved kontantbetaling for person- og varebiler, så prisforskellen mellem de to billettyper bliver mindre:

- Det er godt nyt for dem, der kun sjældent skal over broen i bil og derfor ikke har en automatisk betalingsløsning, siger transportministeren.

Sund & Bælt regulerer årligt priserne på Storebælt i forhold til udviklingen i forbrugerpriserne, og prisændringen implementeres i forbindelse med den årlige pristalsregulering.

Klart løftebrud
Nedsættelsen af kontantpriserne vil dog ifølge ministeren forlænge tilbagebetalingstiden på gælden i A/S Storebælt med omkring et år, så Storebæltsforbindelsen forventes at være gældfri i 2035.

Det skyldes dog ikke så meget prisnedsættelsen, men at politikerne igen og igen fristes over evne til at forgribe sig på indtægterne fra Storebæltsforbindelsen, som de anvender til helt andre formål.

Politikerne bryder dermed et klart løfte fra etableringen af den faste forbindelse, nemlig at det skulle være udgiftsneutralt at køre over Storebælt, når forbindelsen er betalt – altså at billetprisen kun skulle dække vedligeholdelsen.

Samtidig har flere politikere erkendt, at man er nødt til at holde høje billetpriser på Storebæltsforbindelsen for at den kommende Femerntunnel er økonomisk bæredygtig.

17/12 2024