Der er ingen begrænsninger Mercedes Vito en af de mere populære biler. Vi har genset en trofast følgesvend med masser af ny elektronik, men også med det bedste Mercedes kan tilbyde, når det gælder automatgear.

Der er ingen begrænsninger

Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse

Af Jørli Petersen

Det er kun en håndfuld forskellige varebiler, der sidder på langt den største del af det danske marked for varebiler, hvor den altdominerende model er en kassevogn med totalvægt lige omkring 3000 kg tilsat en 4-cylindret diesel.

Vi har haft fingre i den seneste opdaterede udgave af Vito, en helt klassisk 114, hvilket vil sige 2-liters diesel med 136 HK. Som krølle på halen er testbilen en såkaldt model ’lang’, den mest almindelige.

Automatgearet er den nye Mercedes-type med hele ni trin. Gearkassen er hentet direkte fra personbilerne, og det er vel ikke så dårligt, når det kommer til stykket.

Den eksisterende model Vito har i udgangspunkt lidt år på bagen.

Den helt ny Vito lurer lige under overfladen, og den store forskel på testbilen og den, vi forventer at se inden alt for mange somre, er noget, der til forveksling ligner samme gearkasse, men den 2-liters diesel er ændret fra 1950 ccm til 1993 ccm, og det er en meget betydende forskel.

Den næste, nyeste nye nyhed – denne diesel kører i en længere række nye modeller, og det er den reneste forbrændingsmotor til dato på de danske veje.

Af de uafhængige EU-myndigheder er bilen målt til et rent nul i udledning af partikler – Mercedes har knækket koden til en ren diesel.

Lidt endnu må vi dog køre med den gennemtestede 1950 motor, som slet ikke er så ringe endda, og som fås i varianter fra 110 til 119, og ser man på den største, begynder det for alvor at gå tjept.

Tiptop elektronik
Vi bruger en del tid på at se nærmere på de nye elektroniske systemer, der er det store slagnummer, hvis man spørger Mercedes.

Selvfølgelig med alle de nye EU-krævede sikkerhedssystemer, hvoraf de fleste er irriterende, men et lille plus til hastighedsalarmen, som med en næsten diskret bimlen godt kan tillades som funktion til den kortere tur.

De elektroniske funktioner er generelt et stort plus på ny Vito. Vi satte lydsystemet på den grimme lydprøve med en lydbog, hvor oplæseren godt kan have uld-i-mund på dårligere systemer, men det fungerer bare.

Så både arbejds- og komfortfunktioner fungerer bedre end nogensinde. Vi kæmper dog forgæves overfor EU’s alt for nidkære regeljungle – vi kan anbefale Mercedes at se nærmere på afbrydelige systemer, som vi har set hos andre fabrikater.

En enkelt velplaceret knap, der fjerner alle irriterende lyde, indtil næste gang man starter bilen.

Men til det, vi påskønner mest: Den 9-trins automatkasse.

Udgangspunktet er den omtalte diesel, der lægger 330 Nm allerede ved 1100 omdrejninger i model 114, faktisk er det ganske imponerende og noget, man sætter stor pris på, når der er godt læs i bilen.

Især hvis der også er 2500 kg på krogen, så vi når de 5500 kg, og der er max vægt på det samlede vogntog. Det betyder, at man både kan have fuldt læs i varekassen og den største trailer på krogen. Ingen begrænsninger.

Ingen over – ingen ved siden af
Det er selvfølgelig en udfordring for en gearkasse at arbejde inden for så begrænsede omdrejningstal, der skal skiftes lyde- og rykfrit ved lave omdrejninger med meget hyppige skift, men det er aldeles godt afstemt hos Mercedes.

Opgaven er løst til UG med både kryds og slange, og vi er så tilfredse med det samlede indtryk, at vi tør påstå, at det er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked.

Om man så synes, det hele hænger sammen med prisen, er det næste spørgsmål, men det er ikke noget, man kan erkyndige sig selv om ved at læse prislister.

Her kan man godt blive lidt forskrækket.

Vi har en startpris på knap 258.000 kr. før moms for den billigste Vito, testbilen er så hoppet op på 371.000 kr. før moms, og det er faktisk for en standard 114 lang automatic med meget lidt udstyr – der er lidt ekstra kulør bl.a. på kofangerne foruden den klassiske beklædning af sider og vognbund i varekassen.

Men varebiler handler om rabatter og især om leasing. Her er der skiftende lokkende priser i et marked, hvor der er hård konkurrence, og fordi Vito befinder sig i den mest solgte klasse, er der med jævne mellemrum rigtigt gode tilbud på leasing, og så er det med at komme til fadet.

Vi er lidt tvivlsomme overfor motorvalg - det skal være enten 114 eller 116. Vi er dog ikke et sekund i tvivl om, at bilen skal have rørepind til en 6-trins manuel gearkasse eller en lille ratmonteret betjening til den herlige 9-trins automatkasse.

Mercedes Vito 114 CDI aut. lang

Pris plus moms: Fra 257.777
Testbil plus moms: 371.005 kr.
Motor: 2,0-liter 4-cyl
9 aut.
136 HK v. 3800 o/m
330 Nm v. 1100 o/m
0-100 km/t: 12,0 sek.
Tophastighed: 183 km/t
Forbrug: 12,3 – 14,7 km/l
Kørevægt: 19994 kg
Totalvægt: 3001 kg
Trailer: 750/2500 kg
CO2: 180-213 g/km

4/12 2024
  • Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    nedrivning-og-miljoesanering ›Det bliver ikke alene dyrt i erstatninger til minkfarmerne, at Mette Frederiksen ulovligt beordrede alle mink aflivet. Det koster også dyrt at rive minkfarmene ned
  • Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    biler-til-byggebranchen ›Det hele endte dog i ingenting, for de billigste tilbud vandt over klimahensynet
  • Ikke så meget ståhej

    Ikke så meget ståhej

    biler-til-byggebranchen ›Nic. Christiansen Gruppen er ny Ford-importør i Danmark, men Kolding-virksomheden har indtil gået stille med dørene og ikke gjort synderlig opmærksom på sig selv efter overtagelsen. Flere personalespørgsmål melder sig
  • 50.000 kroner bagud før moms

    50.000 kroner bagud før moms

    biler-til-byggebranchen ›e-Transporter er 50.000 kroner bagud før moms for billigste version af e-Transporter, der er udstyret med en motor på 136 HK og en batteripakke på 64 kWh, der skulle give bilen en rækkevidde på 330 WLTP kilometer
  • Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    byggeri ›Mange danskere har stadig inflationschokket i 2022 siddende i kroppen og vil hellere konsolidere deres privatøkonomi
  • Et rullende værksted fra Østen

    Et rullende værksted fra Østen

    biler-til-byggebranchen ›E-Vali fra Byd garanterer omfangsrig varetransport i byerne, men med helt lodrette vægge, masser af gulvplads og en fornem højde kan man løse en lang række opgaver på stedet
  • Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    byggeri ›Der var 2.491 konkurser i aktive virksomheder i 2024, og det er noget færre end i 2022 og 2023. Det er dog på niveau med gennemsnittet over de seneste ti år
  • En anderledes tysker

    En anderledes tysker

    biler-til-byggebranchen ›Der er en ny, tysk spiller på markedet. LCity rammer nærmest plet på alt, hvad konkurrenterne rammer skævt på. Vi venter spændt på en pris