LCA
scroll
En lille Iveco Nu bliver Hyundai leverandør af små varebiler til Iveco, som skal lave andet end selve varekassen.

En lille Iveco

Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne

Af Jørli Petersen

Hyundai leverer bilens platform, mekanik og førerhus, mens Iveco klarer resten.

Det er den overraskende nyhed i kort form. Men der ligger selvfølgelig meget mere bag. Først og fremmest vil Iveco ned i størrelse. Lidt overraskende har Iveco blikket rettet mod de mindre typer varebiler, og vi skal ikke bare en, men to klasser ned, hvor totalvægten starter omkring 25-2600 kg, dertil vil Iveco også udfordre de snart mange og meget ens varebiler i klassen omkring 3000 kg, og derfra er det den kendte Daily, der skal klare resten.

Den nye Iveco/Hyundai bliver præsenteret på efterårets store udstilling for varebiler. Det skal være Ivecos store nummer, og selv om vi ikke kender navnet på nyheden endnu, ved vi alligevel, at det i første omgang er en el-varebil, man satser på.

En lille el-Daily eller hvad den nu skal hedde. Om bilen senere kommer med dieselmotor er ikke utænkeligt. Iveco sælger biler i mange lande, og ikke alle er så interesserede i el-biler, som vi ser ud til at være i EU, men vi ved allerede nu, at Iveco også har indledt et samarbejde med Hyundai om brint, og det er dagens anden overraskelse.

Mens Iveco tilsyneladende havde en amerikansk samarbejdspartner omkring brint til lastbiler, vil man blandt varebiler lidt hurtigere i mål, og hvem kan hjælpe med det? Hurtigt? På den måde er Hyundai en af to optimale samarbejdspartnere.

Når man færdes i Fjernøsten, kan man se mange varebiler fra Hyundai. Billedet viser en model Staria, den passer i størrelse, men vi har endnu ikke set første skitse til den nye mini-Daily. 

Det er Hyundais Global eLCV platform, der ligger under den nye, lille ellert fra Iveco. Platformen er en variant af den eGMP platform, vi allerede har kørende på danske gader og veje. Det er bunden under Ioniq5 og Ioniq6, der er ændret en anelse, så den kan dukke op under en Iveco og lege varebil, og det er samme platform, der skal benyttes, når den rene el-udgave bliver suppleret med en brintversion.

Der er ikke nogen endelig tidsplan for de nye modeller. Den nye, lille Iveco præsenteres som nævnt til efteråret, og vi forventer, at bilen er på markedet kort tid efter den officielle præsentation. Senest om to år vil Iveco også være klar med en uventet lille varebil, der kører på brint.

Der er ikke rygter eller oplysninger, der peger i retning af Hyundais brint-teknik i den større Daily.

16/5 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?