Førerløse busser ser dagens lys i SchweizDen første førerløse bus bliver indsat på en 2,2 kilometer lang strækning med otte stoppesteder.

Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen

Af Jørli Petersen

Tyrkiske Karsan bliver første leverandør er noget så fremtidsagtigt, som en førerløs bus, og det endda til et af de mest konservative lande i hele Europa, Schweiz.

Det er lidt af en milepæl for den tyrkiske producent, at taget dette skridt ind i fremtiden, men Karsan er kendt sine busser, der både kører på ren el og på brint.

Man kan pænt sagt få, hvad man ønsker sig inden for disse områder, og Karsan har de senere år hentet opsigtsvækkende kontrakter i en række lande, som kan få mange til at løfte brynene.

Først var det Japan, der sagde velkommen til el-busser fra Karsan, og nu er det Schweiz, der siger velkommen til den førerløse bus.

En fremtid, der kan løse alle køre-hviletidsproblemer i moderne bustrafik, ligesom et muligt problem med personalemangel er pist borte. Den førerløse bus er kun første skridt på vejen mod helt nye typer bil.

Den første førerløse bus bliver indsat på en 2,2 kilometer lang strækning med otte stoppesteder. Ruten går fra den historiske bymidte i Arbon til et nyt beboelsesområde med navnet Saurer Werk 2. Den elektriske bus uden chauffør får en hastighed på 30 km/t.

-dc

6/9 2024
  • Nu skal der være styr på vinterdæk

    Nu skal der være styr på vinterdæk

    biler-til-byggebranchen ›Færdselsloven bliver nu strammet, så det klart og tydeligt fremgår, at førerne af både lastbiler og personbiler ikke må køre ud i vintervejr med uegnede dæk
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved