Kilometerafgift for lastbiler efter nytårFoto: Vejdirektoratet

Kilometerafgift for lastbiler efter nytår

Regeringen og venstrefløjen indfører en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler 12 tons og opefter – og det bliver værre endnu

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Afgiften skal betales pr. kilometer og bliver afhængig af vægten af lastbilen, dens CO2-emissionsklasse, og om der køres i miljøzoner.

Er lastbilerne forsynet med GNSS-udstyr, skal det være tændt på hele det danske vejnet - ikke kun på veje med vejafgifter.

Det er regeringens intention, at hele det offentlige vejnet på cirka 75.000 kilometer bliver omfattet fra 1. januar 2028.

Ikke på de store broer
Der skal dog ikke betales vejafgift for lastbiler på Storebæltsbroen og Øresundsbron, hvor der fortsættes med broafgifterne.

Der skal også kun betales én gang for det vejområde, man læsser eller bor på, inden for 24 timer, hvis der ikke er kørt på andre afgiftspligtige veje i tidsrummet.

4.500 kroner i bøde
Overtrædelse straffes med bøde, og både danske og udenlandske lastbiler får automatisk aflæst deres nummerplade, som sammenlignes med data for betaling.

Det skal sikre, at lastbilen har betalt for ruten via satellitbaseret køretøjsudstyr (OBE/OBU) eller en vejafgiftsbillet.

Har man ikke betalt korrekt vejafgift, vil Færdselsstyrelsen udstede en bøde på 4.500 kroner.
Hvis bøden ikke bliver betalt, overdrages sagen til politiet.

Automatisk aflæsning af nummerplade
Lastbilerne får automatisk aflæst nummerpladen af kameraer ved både faste og mobile kontrolpunkter. Faste kontrolpunkter er ved trafikknudepunkter valgt ud fra Danmarks geografi.

Derudover kan man på sin rute opleve mobile kontrolenheder, som flyttes rundt for at udøve et kontroltryk i hele landet.

De faste og mobile kontrolenheder kan samle relevant digital information om alle lastbiler, der passerer, og genkende lastbilens nummerplade

22/12 2024