Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten Ny Transporter er blevet større, men ikke i højden. Den kravler stadig ind i en standard P-kælder med 195 cm til loftet.

Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil

Af Jørli Petersen

Endelig har Volkswagen officielt trukket tæppet væk fra den næste Transporter, der fortsat holder til i en venteposition, for der står 2025 på kalenderen, før de første biler er klar til danske købere.

Vi kender naturligt nok ikke prisen, og første kig for den undrende offentlighed fandt sted her i weekende, hvor den nye Transporter var det store trækplaster på erhvervsudstillingen IAA, der som altid fandt sted i Transporterens hjemby, Hannover.

Den nye generation Transporter kommer i tre grundudgaver. Den traditionelle diesel, som plug-in hybrid og som ren el-bil.

Førstnævnte bliver med stor sikkerhed den mest almindelige model, og den kommer med tre ydelser fra samme størrelse 2-liters TDI-motor.

Med 110, 150 og med 170 HK. Sidstnævnte har 8-trins automatkasse som standard. Mellemmodellen med 150 HK kan fås med automatkasse som ekstraudstyr, mens det ikke er en mulighed i basisudgaven med 110 HK.

Det er begrænset, hvad vi ved om Transporter med plug-in hybrid.

Vi kender ikke batteristørrelse, som kan give en fornemmelse af rækkevidden på batteriet, vi ved heller ikke, hvilken motor der ligger i maskinrummet sammen med elmotoren, men vi ved, at den samlede ydelse er på 232 HK, og så er historien ikke længere. Indtil videre.

Den rene ellert kommer fra start med et batteri på 83 kWh og med tre typer motor på henholdsvis 136, 218 og 286 HK.

Umiddelbart ligner det et valg af den mindste motor med 136 HK som det mest rigtige valg, især hvis man tager dansk vinterkørsel i betragtning.

Igen holder Volkswagen lidt på oplysningerne. Vi har ikke nogen WLTP-værdi for bilens rækkevidde, så der er stadig mangler i det samlede billede.

Flot lasteevne
Volkswagen oplyser samtidig, at der er en mindre model på vej. Man kalder denne model for en bil tilpasset bykørsel.

Vi tilføjer, at det er de alle – måske med et lille forbehold overfor den mindste model med stort batteri og lille motor, det kan være bilen til servicevirksomheden, som også gerne kører til nabobyen for at løse opgaver. Hele året.

Forskellen på de tre typer Transporter er foruden drivlinjen også den måde, bilen trækker på. Diesel og PHEV trækker på forhjulene som en klassisk Transporter, mens ellerterne trækker på baghjulene, og så er man helt fri til at gætte, hvor elmotoren er placeret.

En anden nyhed omkring ny Transporter er bilens størrelse. Den er blevet længere, og den er vokset med 14,6 cm til 505 cm i standardudgave.

Den lange model har 40 cm længere mellem akslerne, så bilens længde er 545 cm, og foruden den generelle modernisering i kabinen med mere skærm og flere funktioner kan vi også oplyse, at det bliver muligt at bestille sin nye Transporter med 230V udtag.

Det gælder også for dieseludgaverne.

Vægten på Transporter er ikke steget, hvis vi vurderer bilen ud fra totalvægt. Til gengæld kan lasteevnen nu komme helt op på 1330 kg. Flot for en bil i 3-ton klassen. Og der er også godt nyt til de, der har brug for at køre med en tungere trailer.

Maksimal trailervægt på ny Transporter oplyses til 2800 kg mod 2500 kg for den nuværende model. Om denne vægt gælder for alle varianter er mere usikkert. Vi tror, der er tydelige begrænsninger på trailervægt for el-udgaverne.

13/9 2024
  • Nu skal der være styr på vinterdæk

    Nu skal der være styr på vinterdæk

    biler-til-byggebranchen ›Færdselsloven bliver nu strammet, så det klart og tydeligt fremgår, at førerne af både lastbiler og personbiler ikke må køre ud i vintervejr med uegnede dæk
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved