LCA
scroll
Selvmodsigelsernes holdepladsNissan er ikke tydelige omkring det kommende modelprogram. Man oplyser ikke, om Interstar kommer med en eller to størrelse batteri, eller hvor mange dieselvarianter man henter til Danmark.

Selvmodsigelsernes holdeplads

Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også

Af Jørli Petersen

Nissan løfter nu sløret for mærkets nye store varebil, der vender tilbage til navnet Interstar.

Forgængeren blev markedsført under navnet NV400, og Nissans har haft døjet lidt med at lægge sig fast på et navn, hvor stamfaderen til den nye Interstar, Renault Master, ikke har udvist den mindste vaklen, når det handler om bilens navn.

Det er heller ikke nogen overraskelse, at ny Nissan Interstar er identisk med Renault Master.

Nissan oplyser, at ny Interstar kommer som både fuldt elektrisk og som diesel, mens Nissan ikke nævner brint som en fremtidig mulighed, selv om Renault for længst har meldt ud, at en Master på brint er på vej.

De to identiske kassevogne har fået nyt design, der betegnes som dråbeformet, fordi bilen er blevet smallere omkring den bagerste del af varekassen.

Der er også gjort en del ud af bilernes front, som igen er mere vindglat, så der efter de første oplysninger er tale om flere kilometer på literen for dieselbilerne.

Fordelen bør være endnu større for de el-varebiler, der forvilder sig ud på motorvejen, hvor der for alvor tæres på rækkevidden.

Nissan melder klar med den store batteripakke til Interstar, hvor Renault holder fast ved to størrelser batteri. Nissan melder en rækkevidde på 460 WLTP-kilometer, Renault holder sig til 410.

Vi ved ikke, hvilket er det rigtige tal, men Nissans er nyest, så det kan være det endelige tal.

Renault melder om fire størrelse dieselmotor, Nissan siger kun, at man har en dieselversion, og på den måde er Nissan ved at komme i konflikt med sig selv.

Skats mareridt
Tidligere har Nissan meldt ud, at man er et bilmærke udelukkende til el-biler. Det kan slet ikke gå hurtigt nok for Nissan, så alt med forbrændingsmotor er noget skrammel, hvis man skal forstå Nissan ret.

Og nu efter at have meldt ud til klar fordel for ellerter, kommer man nu med en dieselbil, som direkte modsiger det, man tidligere har meldt ud.

Tidligere var Nissan en vigtig bidragyder til det danske marked for varebiler. Det var endda Nissan, der opfandt mange af de specielle varebiler, der kunne trylle en personbil om til en billig varebil.

Den tidligere tekniske direktør hos Nissan var berygtet hos Skat, for uanset hvad de kunne finde på af regler, fandt Nissan hullet i den berømte opdækning, så man måtte godkende diverse ombygninger til billige danske varebiler, som i høj grad blev brugt til privat kørsel.

Nissans nye strategi betyder, at Nissan Townstar – en søster til Renault Kangoo – kun sælges som ellert hos Nissan.

Primastar er lige nu den eneste diesel hos Nissan, men til efteråret kommer Interstar med mindst en dieseludgave, og vi gætter på, at den nye 9-trins automatkasse også er på programmet.

Men når Nissan vakler med deres varebiler, er det et minus for landets forhandlere, for hvis man ikke kan tilbyde et fuldt program af varebiler på diesel, vil forhandlernes muligheder for aftaler med større virksomheden blive begrænset.

Endelig oplyser Nissan, at vi skal hen til noget, der ligner det tidlige efterår, før ny Interstar er klar til salg i Danmark.

Det giver Nissan den meget lille fordel, at man længe forinden kan indstille sig på de priser, Renault officielt sætter på ny Master, der ventes til salg i Danmark i løbet af foråret.

17/4 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?