LCA
LCA
scroll
Voldsom værdi for pengene Det er ikke kun tidens billigste bil, det er med afstand også den billigste varebil.

Voldsom værdi for pengene

Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over

Af Jørli Petersen

Det bliver ikke billigere, hvis du er gået på jagt efter en fabriksny bil uanset farven på nummerplader. Testbilen er Dacia Sandero som varebil og med en pris godt under 100 af de lange før moms begynder det at knibe for bilens modstandere.

Prisen på den elektriske varebil synes voldsom i direkte sammenligning.

Men hvad er det så, man kan få for 118.481 kr., hvis man vælger at betale moms på bilen? Dacia er Renaults lavprismærke, det er den rumænske satellit, der har masser af succes og endda med en bedre garanti, end hvis valget hedder Renault.

Efterhånden som bilerne låner mere og mere hos hinanden, kan det ikke komme som nogen stor overraskelse, at Sandero er identisk med den Renault Clio, som netop har fået et face-lift. En højere rumænsk Clio, men også en mere sparsomt udstyret Clio.

Man kan se, at materialevalget er anderledes, selv om det er blevet bedre de senere modelår, men teknisk er bilerne identiske. Sandero er således en slags høj Clio, og det giver naturlige ændringer i køreegenskaber, når tyngdepunktet løftes højere op fra asfalten.

Men i størrelse er det ægte Clio eller Golf, for med en akselafstand på 260 cm er vi i den klasse, hvor bilerne foruden de nævnte også kan hedde 208, Yaris og Corsa.

Danmarks billigste varebil er i størrelse Golf, Yaris o.s.v. Pladsforholdene er derfor begrænsede. 

Køb ekstra støjdæmpning
Ulempen ved den fælles teknik er benzinmotoren på en enkelt liter. Det er Renault 3-benede benziner, som i dette tilfælde er bestilt til at levere 90 HK, men med en kørevægt ganske lidt over 1000 kg giver det et pænt vægt/effektforhold.

Sandero er altså ikke nogen sinke i den bytrafik, hvor den er særlig velegnet som varebil til alle de små ærinder.

Blandt de indtryk, der indsamles under test, er bilens arbejdsområde i 3. gear. Man er hurtigt oppe i det 3., og på forunderlig vis skal der en del til, før man fristes til at skifte et trin op.

Man er helt klart på motorvej, før man er i 5. gear, hvor man udsættes for en relativ høj totalgearing. Lige en anelse for høj, hvis vi skal afsige en dom, for 5. gear er mere velegnet til 130 km/t end til de 110 km/t, der omgiver de store byer i Danmark.

Vi skal også bemærke, at vi meget hurtig ville gå på jagt efter noget ekstra støjdæmpende materiale, for det koster på larmefronten, når man piller den fabriksmonterede bund og sæder ud af bilen.

Vi giver et standardnik til opbygning af skillerum. Det kan man sagtens leve med i hverdagen, og med en relativ høj kørestilling og ruder hele vejen rundt er bilen ekstra velegnet til varekørsel i byerne.

Mens andre må sige pænt nej tak, fordi kravet til en varebil er det lukkede varerum uden mulighed for at kigge ind, men uanset behov vil ekstra støjdæmpende plader rundt om på karrosseripladerne være et stort plus.

Det vil også være en fordel, hvis de danske ombyggere vil gøre sig den ulejlighed at gøre den tilpassede vognbund fast, så den ikke banker mod siderne, når man napper en rundkørsel i et lidt hurtigt tempo.

På det jævne
Køreegenskaberne for den let høje variant af Clio er, hvad vi vil beskrive som anstændige. På ingen måder opsigtsvækkende, men det går an.

Sikkerhedsudstyret er efter redaktionens målestok anstændigt, så vi er på ingen måde stemt for at give super topkarakterer til hverken teknik eller køreegenskaber. Modsat er vi meget opstemte over bilens pris.

Dacia har med frække priser på deres nye Van-program smidt en stribe stærke kort på banen, og vi har med fuldt overlæg valgt at se nærmere på netop Sandero Van, for som vi skrev i indledningen:

Det bliver ikke billigere, og hvem vil ikke overveje et godt tilbud, hvis firmaet har brug for en praktisk lille varebil til de praktiske, daglige gøremål.

Materialerne er løbende blevet bedre, og indretningen er praktisk. Vi er især glade for nogle af de kontakter, som Renault desværre har gjort mindre velfungerende. 

Dacia Sandero Van TCe90

Pris plus moms: Fra 93.472 kr.
Pris inkl. moms: 118.481 kr.
Motor: 1,0-liter 3-cyl
6 man
90 HK v. 4600-5000 o/m
160 Nm v. 2100-3750 o/m
0-100 km/t: 12,2 sek.
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Kørevægt: 1050 kg
Totalvægt: 1536 kg
Trailer: 575/1100 kg
CO2: 119 g/km

-dc

17/5 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?