LCA
LCA
scroll
Brøndby banker byggesagspuklenIfølge planchef Nina Holst arbejder Brøndby Kommune med optimering og standardisering af arbejdsprocesser og redskaber, så den gode tendens kan fortsætte. Foto: ron dyar, Unsplash.

Brøndby banker byggesagspuklen

Det seneste års tid er antallet af byggesager i Brøndby Kommune nedbragt med knap 50 %. Det skyldes blandt andet bedre udnyttelse af kommunens systemer

Der er fart på byggerierne i Brøndby Kommune. Mange borgere vil eksempelvis gerne bygge en tilbygning eller en udestue, og de professionelle bygherrer er i fuld gang i Kirkebjerg. Alt sammen noget, der kræver en byggetilladelse fra kommunen.

Men den massive byudvikling har medført, at Brøndby Kommune gennem flere år har haft lange sagsbehandlingstider på byggesager og et støt stigende antal aktive byggesager.

Det er der nu rettet op på med en række tiltag, og antallet af aktive byggesager er nedbragt med knap 50 % på bare ét år. Det viser den seneste status på byggesagsbehandlingen. Dermed skulle det også blive hurtigere for den enkelte borger at få behandlet sin byggesansøgning.

Antallet af aktive sager er nedbragt, fordi kommunen blandt andet har implementeret et nyt IT-system og fået ansat en ekstra medarbejder i teamet. Desuden har medarbejderne i byggesagsteamet ydet en stor indsats gennem længere tid, forklarer Nina Holst, der er planchef.

I 2022 blev der afsluttet næsten dobbelt så mange byggesager som i 2020 og 2021. Og selvom der fortsat kommer nye byggeansøgninger hos teamet, så er forventningen, at det samlede antal sager fortsat vil falde.

For at undgå, at der igen bliver ophobet en stor sagsmængde, har Brøndby Kommune fortsat fokus på en række indsatser, som bidrager til bedre sagsbehandlingstider, forklarer planchef Nina Holst:

- Vi prioriterer blandt andet en tidlig screening af nye sager, så de kan blive behandlet hurtigst muligt og inden for KL's servicemål. Men vi har også fokus på at få fulgt op på de ældre sager, så de kan blive behandlet og afsluttet hurtigst muligt, siger hun.

Derudover forklarer Nina Holst, at kommunen løbende arbejder med optimering og standardisering af arbejdsprocesser og redskaber, så den gode tendens kan fortsætte.

-dc

19/9 2023