Daloc
Flertal i Folketinget for id-kort på byggepladserArkivfoto

Flertal i Folketinget for id-kort på byggepladser

Et flertal i Folketinget bakker op om id-kort på større bygge- anlægsprojekter, så det bliver nemmere for myndighederne at kontrollere, at arbejdet foregår på lovlig vis

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Foruden krav om id-kort på større byggepladser er et politisk flertal enige om, at arbejdsgivere og bygherrer i endnu højere grad bør tilskyndes til at sikre den forebyggende indsats over for arbejdsulykker.

Derfor hæves bøderne til virksomheder med 35 eller flere medarbejdere, hvis de ikke anmelder arbejdsulykker, som de har pligt til, eller undlader at udarbejde en plan for sikkerhed og sundhed på byggepladsen.

Markant skridt
Beskæftigelsesminister Kaare Dybvad Bek understreger, at social dumping og snyd undergraver det danske arbejdsmarked:

- Id-kortet er et markant skridt i kampen for at sikre og kontrollere, at arbejde i Danmark sker under ordnede løn- og arbejdsvilkår, og vi har nu sikret os politisk opbakning til at føre det ud i virkeligheden, siger ministeren.

Underminerer hele samfundet
Karsten Hønge fra SF siger, at Danmark ikke skal finde sig i arbejdskriminalitet:

- Det ødelægger ikke kun arbejdsmarkedet, men underminerer hele samfundet. Social dumping gennem underbetaling og et farligt arbejdsmiljø rammer både den enkelte lønmodtager og giver unfair vilkår i konkurrencen med de regulære firmaer.

- Vi skal have danske vilkår på danske arbejdspladser. Den kamp bliver lidt lettere med indførelse af id-kort, siger han.

Grænsen piv-åben
Dansk Folkeparti har faktisk i flere år arbejdet for indførelse af id-kort på byggepladserne:

- Id-kortet er et vigtigt værn mod social dumping og illegal indvandring, der desværre præger dele af branchen. Vi havde dog gerne set, at det ikke kun var på de store byggeprojekter, at kortet blev indført.

- Men vi er i DF utroligt kede af, at id-kortet indføres på bagkant af Regeringens svigt på udlændingeområdet, hvor grænsen i fremtiden vil stå pivåbent for millioner af mennesker fra tredjeverdenslande, siger Nick Zimmermann.

8/10 2025
  • Konkurser i byggeriet (Uge 47/2025-1)

    Konkurser i byggeriet (Uge 47/2025-1)

    byggeri ›BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
  • Hillerødmotorvej bliver over 30 procent dyrere

    Hillerødmotorvej bliver over 30 procent dyrere

    politik ›Regeringen garanterer fuld motorvejsløsning for Hillerødmotorvejens forlængelse og anlæggelse af motorvejen mellem Næstved og Rønnede
  • 3.665.000 lastbiler til og fra Lynetteholmen

    3.665.000 lastbiler til og fra Lynetteholmen

    entreprenoer ›Lynetteholmen skal får tilført 350 læs jord i døgnet, men lastbilerne skal jo også retur, så det reelle antal lastbilkørsler er cirka 700 i døgnet
  • Meget lav ledighed inden for byggeri og anlæg

    Meget lav ledighed inden for byggeri og anlæg

    byggeri ›Ledigheden i september 2025 var på blot 2,2 pct. – et fald fra 2,4 pct. året før. Danske Byggefag opfordrer til øgets satsning på erhvervsuddannelser
  • Bygherre frygter nej til højhus i Hobro

    Bygherre frygter nej til højhus i Hobro

    byggeri ›Planklagenævnet har underkendt en lokalplan, der tillader opførelsen af et højhus på 15 etager - og nu er der også gået politik i det
  • Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    byggeri ›Forsvarsvirksomheden Terma har vokseværk og har brug for at udvide pladsen med et nyt logistikcenter, der bliver på 2.144 kvadratmeter
  • Regler står i vejen for nyt byggeri i København

    Regler står i vejen for nyt byggeri i København

    byggeri ›Frem mod 2060 vil København have behov for omkring 75.000 flere boliger, viser en ny analyse fra EjendomDanmark. Især de mindre boliger bliver en mangelvare, men reglerne står i vejen for at bygge til fremtiden.
  • EU-taksonomi på forståeligt dansk

    EU-taksonomi på forståeligt dansk

    byggeri ›For at gøre det lettere at finde hoved og hale i EU’s definition af bæredygtighed har en bred arbejdsgruppe med Dansk Standard og DTU Construct i spidsen udviklet tre vejledninger, der oversætter EU’s krav til en fælles dansk forståelse