For fjerde gang på 19 år vinder Aalborg ByplansprisenByplanprisen er indstiftet af Dansk Byplanlaboratorium og Akademisk Arkitektforening og blev i år uddelt for 30. gang. Foto: Aalborg Kommune.

For fjerde gang på 19 år vinder Aalborg Byplansprisen

Plusbus i Aalborg løber med hæderen foran Musicon i Roskilde og Århusgadekvarteret i København. Det er fjerde gang siden 2006, at Aalborg tager prisen

Byplanprisen fylder i år 30 år, og i år var hele 19 projekter fra hele landet blev indstillet.

- Med Plusbus ser vi et projekt, hvor mobilitetsplanlægning ikke blot løser transportbehov, men bliver en motor for byudvikling, siger juryen og fortsætter:

- Det er et stort projekt, som har krævet stor vedholdenhed fra både politikere og medarbejdere for at blive gennemført. Samtidig understøtter Plusbus både byens overordnede strategi og visioner for udvikling af forskellige bydele – det skaber sammenhæng.

- Projektet har modigt prioriteret kollektiv transport fremfor privatbilisme og skabt levende byrum.

Plusbus er Danmarks første BRT-løsning (Bus Rapid Transit). Strækningen på 12 km forbinder boligområder med hospitaler, uddannelsesinstitutioner og erhverv. Langs ruten er der arbejdet med byudvikling og byrumsprojekter.

Hvert stop er mere end et stoppested – det er bymiljøer med belysning, beplantning og landskabelig udformning, tilpasset lokalt. De nye stationer skaber liv i kvartererne og binder institutioner og områder sammen.

- Et konkret eksempel er John F. Kennedys Plads. Her har Plusbus-projektet både håndteret sociale udfordringer og skabt et levende byrum.

- Borgerinddragelse og klare prioriteringer har gjort pladsen tryg og tilgængelig, samtidig med at den bliver et aktivt område, hvor byliv og mobilitet går hånd i hånd, uddyber juryen.

- Projektet viser mod til at gå forrest. Mobiliteten blev etableret først for at kickstarte byudviklingen i flere nye bydele. Og Plusbus viser, hvordan investeringer i stationer og stoppesteder også er investeringer i byens rum.

- Flere forskellige landskabsarkitekter har arbejdet med stationerne, så hvert byrum er tilpasset lokalt. Plusbus er et forbillede for, hvordan BRT-løsninger kan integreres i byudvikling, fortæller juryen.

Borgmester i Aalborg, Lasse Frimand Jensen (S), har svært ved at få armene ned. 

- Vi er enormt taknemmelige for, for fjerde gang siden 2006 at have gjort os fortjent til byplanprisen. Hver gang med en ny vinkel på god, solid planlægning.

- Fra bevarende lokalplanlægning i Hasseris, til omdannelse af den centrale havnefront over gennemgribende omdannelse af et af landsdelens mest udsatte boligområder, til noget der umiddelbart kunne ligne et infrastrukturprojekt. Det er Plusbus-projektet imidlertid ikke blot:

- Det er en helhjertet satsning på en bæredygtig sammenbinding af Aalborgs mange omdannelses- og udviklingsområder med erhverv og boliger koblet med kultur, fritid, uddannelse og sundhed - hele det levede liv.

- Alt sammen med udgangspunkt i en sejlivet overordnet vision fra planstrategi 2011, som vi kalder vækstaksen, og implementeret gennem hele byen med blik for den mindste detalje, siger han.

-dc

3/10 2025