Lettere adgang til offentlige udbud for de mindre virksomheder
12. november får udbud.dk en ny og mere brugervenlig platform, som vil gøre det enklere for små virksomheder at finde og holde sig opdateret på offentlige udbud
Af Dan Bjerring
Med den nye Udbudsagent kan man oprette en profil og få automatisk besked, når der dukker nye udbud op inden for virksomhedens område, så man ikke længere selv behøver lede – opgaverne lander direkte i indbakken.
Det er ifølge SMVdanmark en stor fordel for små virksomheder med begrænsede ressourcer til at overvåge udbudslister.
De nye strukturerede indkøbsplaner, nu kaldet ”forventede indkøb,” giver desuden ejere bedre indsigt i kommende offentlige projekter og hjælper med at planlægge i god tid.
På forkant med tilbudsmuligheder
Mange statslige og kommunale institutioner deler allerede deres forventede indkøb på udbud.dk, og virksomheder kan oprette en agent, som holder øje med nøgleområder. Funktionen gør, at selv små virksomheder nu kan være på forkant med tilbudsmuligheder og måske endda få en konkurrencefordel i forhold til større aktører.
Udbud.dk er også tilpasset mobilvisning, så det er let at finde udbud og forventede indkøb på farten.
Siden gør det muligt at søge i både danske og EU-baserede udbud på tværs af sektorer, hvad enten der er tale om byggeprojekter, leverancer eller konsulentopgaver.
Skærper konkurrencen
Virksomheder, der ønsker at gemme søgninger og bruge Udbudsagenten, skal logge ind med MitID Erhverv – eller privat MitID, hvis man driver en enkeltmandsvirksomhed eller blot ønsker hurtig adgang.
- Det er en rigtig god nyhed. Indtil nu har det været svært for små virksomheder at have overblikket over de offentlige udbud og byde ind på offentlige opgaver. Dette her er en hjælp til de mindre virksomheder og kan forhåbentligt være med til at skærpe konkurrencen om offentlige opgaver, siger SMVdanmarks chefjurist, Jeppe Rosenmejer.