bygma
bygma
scroll
Stort kryds med bro over motorvej ved Hillerød skal ombyggesFoto: Vejdirektoratet

Stort kryds med bro over motorvej ved Hillerød skal ombygges

Ombygningen kommer til at påvirke trafikken på Hillerødmotorvejens forlængelse til efteråret 2025

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Når Hillerødmotorvejens forlængelse er udbygget til motorvej, og det kommende Nyt Hospital Nordsjælland står klar i Hillerød, bliver der mere trafik på til- og frakørslerne på broen, som leder Roskildevej over forlængelsen

Derfor skal broen nu udvides, så der bliver skabt plads til flere svingbaner, der bedre kan afvikle trafikken.

For at adskille bil- og cykeltrafikken etableres der samtidig en ny dobbeltrettet cykelsti i den ene side af broen, som fortsætter hen til Freerslev i vest og Lyngevej i øst.

Samkørselsplads når motorvejen udbygges
Vejdirektoratets entreprenør Aarsleff tager nu hul på opgaven med at udvide broen, så der bliver plads til de mange bilister og cyklister i de kommende år.

Aarsleff vil i forbindelse med udvidelsen af Roskildevej også etablere en ny samkørselplads vest for broen, som skal gøre det nemmere for trafikanter at parkere bilen tæt på motorvejen og køre sammen med en ven eller kollega, der skal samme vej.

Selvom arbejdet med samkørselpladsen begynder nu, stå den først klar til brug i forbindelse med udbygningen af Hillerødmotorvejens forlængelse.

Hastighedsbegrænsninger
Roskildevej og Hillerødmotorvejens forlængelse er begge trafikerede veje, særligt i myldretiden, og trafikanter kan derfor ikke undgå at blive påvirket af vejarbejdet omkring broen.

Der er sat autoværn op under broen, og trafikanter, der kører på Hillerødmotorvejens forlængelse i aften- og nattetimerne, bliver ledt ad frakørselsramperne til Roskildevej og derefter tilbage på motortrafikvejen via tilkørselsramperne på den anden side.

Smallere spor
På Roskildevej bliver der smallere spor, og hastighedsgrænsen sættes ned til 50 km/t. Under broen, på Hillerødmotorvejens forlængelse, indsnævres vejen, så der kun er to spor tilgængelige, hvor der normalt er tre spor. På motortrafikvejen bliver hastigheden reduceret til 80 km/t omkring vejarbejdet.

Arbejdet på Roskildevej vil efter planen stå færdig i efteråret 2025.

15/8 2024