bygma
bygma
scroll
Vejen til den grønne el-branche

Vejen til den grønne el-branche

TEKNIQ og Dansk El-Forbund har præsenteret en fælles model for el-virksomhedernes grønne udvikling. Det er en grøn ’trappemodel’ med fem trin baseret på strategisk tilgang, samarbejde og kompetenceudvikling

Af Dan Bjerring

El-branchen skal i endnu højere grad eje den grønne førertrøje og være CO2-neutral som branche allerede 2040. Det er hele ti år, før Klimalovens mål.

For at indfri den ambition lancerer TEKNIQ og Dansk El-Forbund i fællesskab analysen ’Vejen til den grønne el-branche’, som er lavet i samarbejde med konsulenthuset Bridge.

Kommende EU-krav
Troels Blicher Danielsen, der er administrerende direktør i TEKNIQ peger på, at det er nu, at virksomhederne også selv bliver mere bæredygtige:

- Det kommer i stigende grad til at spille en rolle – ikke kun i forhold til klimaet men også de krav, der kommer fra EU i forhold til bæredygtighedsrapportering i forbindelse med eksempelvis udbud, siger han.

Pris er en udfordring
El-branchens største bidrag til klimaomstillingen sker gennem DE installationer og løsninger, virksomhederne leverer til kunderne.

Men det er ifølge analysen en udfordring, at kunderne fortsat ser mere på prisen end på de løsninger, der giver et mindre klimaaftryk:

- Vi må konstatere, at kunderne stadig ser for kortsynet på prisen, selv om der både er besparelser og klimaomstilling at nå på den lidt længere bane, siger Benny Yssing, der er formand for Dansk El-Forbund.

Han betragter det derfor som en fælles opgave for ledelse og medarbejdere, når det handler om at udvikle vores kompetencer og argumenter til at kunne overbevise kunderne om betydningen af de leverancer, der kan bydes ind med.

Trappe med fem trin
Med udgangspunkt i en analyse opstiller TEKNIQ Dansk El-Forbund en trappe med fem trin for el-virksomhedernes udvikling hen mod at blive grønne el-virksomheder.

Pointen er, at virksomhederne i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere kan bevæge sig fra ønsket om at blive en grøn arbejdsplads til at have skabt en forretning og et samarbejde med fokus på konstant udvikling og nye mål for bidraget til klimaomstillingen.

Fakta:
• ’Vejen til den grønne el-branche’, udarbejdet af konsulenthuset Bridge, bygger blandt andet på interviews med 60 ledere og medarbejdere i el-branchens virksomheder.

• 77 procent af lederne og 71 procent af medarbejderne siger i disse interviews, at det generelt er vigtigt for dem at gøre deres del for at nedbringe CO-2-udledningen.

Og 83 procent af ledere og 77 procent af medarbejderne angiver, at det er vigtigt for dem, at deres arbejdsplads har fokus på den grønne omstilling.

• Interviewene viser også, at 70 procent af lederne og 55 procent af medarbejderne er enige eller meget enige i, at kunderne prioriterer pris over de løsninger, der efterlader det mindste klimaaftryk.

• Rapporten er udarbejdet af konsulenthuset Valcon.

11/2 2024