
Efter fusion vil vindueskoncern markere sig på markedet
Fusionen mellem NorDan og STM Vinduer er nu en realitet. Efter fusionen hedder virksomheden NorDan Vinduer, og virksomheden går målrettet efter flere projektsager med alle byggeriets parter
NorDan Vinduer vil i de kommende år styrke sin position betydeligt i Danmark, og væksten skal ske gennem markant øget salg hos forhandlere, samtidig med at virksomheden vil videreføre det samarbejde, den har med eksisterende aktører.
Ambitionen om at tage væsentligt større markedsandele og foretage store millioninvesteringer i virksomhedens danske produktion på Langeland sker i forlængelse af fusionen mellem NorDan og STM Vinduer, som blev en realitet den 1. januar 2025.
- Sammenlægningen af de to virksomheder giver os helt nye muligheder for vækst. Byggemarkeder og trælaster kan nu tilbyde sine kunder en bredere palette af produkter, som forhandlerne ikke har haft på hylderne før, fordi NorDan før fusionen udelukkende handlede direkte med slutkunderne.
- Nu sælges NorDan-produkterne også hos trælaster og byggemarkeder i hele landet side om side med de produkter, som kunderne hidtil har kendt som STM-produkter, siger salgsdirektør Lars Christensen fra NorDan Vinduer.
Fusionen betyder blandt andet, at NorDans NTech-serie nu kommer ud til forhandlerne. Vinduerne har som det eneste produkt på markedet 30 års garanti, og mange af vinduerne i serien er Svanemærket.
- Vi er overbeviste om, at det kommer til at gøre en forskel for både NorDan Vinduer og forhandlerne, siger Lars Christensen, der siden offentliggørelse af fusionsplanerne har talt med forhandlerne om de salgskanaler, som NorDan Vinduer vil benytte sig af.
Før fusionen solgte STM Vinduer udelukkende til forhandlere, mens NorDan kun handlede med slutkunder.
- Vi har overfor forhandlerne været fuldstændig transparente omkring vores markedsstrategi.
- Vi vil øge vores salg via trælaster og byggemarkeder, og vi vil samtidig bevare den tætte kontakt til de af landets største entreprenører, der historisk har handlet med NorDan Danmark og herved opnå en større markedsandel af den del af projektsalget, der i forvejen går uden om forhandlerne, siger Lars Christensen
I de seneste måneder er der blevet arbejdet med konkrete investeringsplaner, som skal bane vej for væksten.
- Vi kommer til at foretage betydelige investeringer i en udvidelse af fabrikken i Rudkøbing i de kommende år, og herved sender vi et klart signal om, at vi opretholder og udbygger produktionen i Danmark. Vi holder fast i alt det, som kunderne hidtil har kendt os for.
- Vi går ikke på kompromis med vores kvalitet, fleksibilitet, værdier og traditioner, siger adm. direktør Henrik Eriksen, der efter at have været adm. direktør i STM Vinduer fortsætter på samme post i den fusionerede virksomhed.
Han understreger, at samarbejdet med NorDan Gruppen styrker NorDan Vinduers position på det danske marked.
NorDan Gruppen ejer 12 fabrikker og beskæftiger 2300 medarbejdere, og koncernens kompetencecenter i Norge vil f.eks. bidrage til væksten i Danmark, fordi eksperter inden for blandt andet produktudvikling, digitalisering og bæredygtighed arbejder målrettet på nye løsninger.
- Det bliver en fordel for kunderne på det danske marked, at vi er en del af stor koncern. For eksempel har vi en klar målsætning om at sætte nye standarder inden for bæredygtighed i de kommende år, siger Henrik Eriksen.
-dc