Isover
isover
scroll
Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende Komatsu dozer D71PXi-24 har integreret maskinstyring. Det gør blandt andet, at den har fuldstændig styr på at skubbe den helt rette mængde af jord.

Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

Komatsu-dozeren D71PXi-24 støjer mindre og er helt lukket for støv. Det giver større arbejdsglæde for Bo Pindborg, der har kørt dozer i årevis

I intet mindre end 35 år har Bo Pindborg kørt i dozer, men for første gang i alle årene har han nu fået en maskine, som er fuldstændig tæt og med et minimalt støjniveau.

Han er maskinfører for Dansk Miljø og Genbrug (DMG), og på det første kvartal i år har han allerede kørt omkring 500 timer i Komatsu-dozeren D71PXi-24. Dermed har han flyttet flere tusind ton jord og grus, og han er i den grad tilfreds med maskinen.

- Når jeg sidder i den i så mange timer, er det vigtigt, at det er en god maskine. Det er den første dozer, jeg nogensinde har siddet i, som har været helt tæt for støv. Støjniveauet er altafgørende for min hverdag.

- Det betyder rigtig meget, at der er stille i førerhuset, og efter 10 timers arbejde i maskinen er jeg ikke nær så træt i hovedet, som jeg tidligere har oplevet, siger han.

Det er ikke kun Bo Pindborg, som er begejstret for den støjreducerende maskine. Det gælder også naboer og omgivelser, fortæller driftsansvarlig og formand i DMG, Anders Revsbæk Poulsen.

- Støjen har meget at sige overfor vores naboer og omgivelser, når vi kører på et projekt. Det betyder en hel del, hvor meget den larmer, når vi går i gang klokken 6 om morgenen. Det kan betyde sure naboer, og det slipper vi for med Komatsu dozeren, siger han.

Ekstraudstyr optimerer dagligdagen
Foruden komforten i maskinen er Bo Pindborg også yderst tilfreds med maskinens evner og det ekstraudstyr, han har fået.

Der er blevet indbygget håndfri telefon og walkie talkie samt oliefyr, så den altid er opvarmet og afiset/afrimet, når han sætter sig ud i den om morgenen uanset vejr og vind.

Derudover har maskinen fået ekstra lys og stikudtag, så DMG kan få strøm fra dozeren til tankanlægget, ligesom den har central smøring, som betyder, at maskinføreren ikke selv skal bruge en fedtsprøjte og smøre maskinen, da det bliver gjort jævnt og automatisk.

Skjoldet på Komatsu’en er blevet forhøjet med 20 centimeter, så jord og grus ikke løber tilbage, når det bliver skubbet. Alt sammen noget som er med til at lette arbejdet for Bo Pindborg.

- Det ekstra lys er meget vigtigt, når vi kører i mørke og på skråninger. Komatsu dozeren er stabil og har et fantastisk udsyn. Det har virkelig meget at sige i min hverdag, og det gør mit arbejde meget nemmere.

- Køleren er foran på andre maskiner, men på Komatsu’en sidder den bagpå, og det giver mig et bedre udsyn, fortæller Bo Pindborg.

Komatsu dozer D71PXi-24 har maskinstyring fra Topcon. Det har betydet, at Bo Pindborg har fået en udførlig instruktion i maskinens kapacitet, og hvordan han skal få mest muligt ud af den. Det har tidligere maskinfører og nuværende instruktør i Komatsu og Topcon hos Scantruck, Ole Skårup, udført.

- Den intelligente maskinstyring gør maskinen super. Den kører stort set helt af sig selv, og den gør det med maksimal ydeevne hele tiden. Den skubber mest mulig jord på mindst muligt brændstof.

- Hvis der er for meget jord foran bladet, lægger maskinen selv noget af det af, så den ikke bliver belastet for meget. Det kan nemlig resultere i båndslip, og at den bruger for meget brændstof, siger Ole Skårup.

Instruktion kan gøre en forskel
Hos DMG har han instrueret Bo Pindborg i, hvordan han får mest muligt ud af maskinen og dens kunnen og blandt andet også lært, hvordan han kan bruge undervognen til opmåling af terrænet.

At Komatsu-dozeren er nøjsom med brændstoffet, kan DMG tydeligt mærke.

- Den er billigere i brændstof end andre tilsvarende maskiner, vi kender til. Det betyder også, at vi kan se det på vores bundlinje, og samtidig slipper vi også mindre CO2 ud, siger Anders Revsbæk Poulsen.

Det er ikke kun den reducerede mængde af brændstof, som kan mærkes hos DMG. Bo Pindborg bruger den intelligente maskinstyring flittigt hver dag.

Det kan nemlig være svært at se med det blotte øje, hvis der for eksempel mangler en lille smule jord eller grus, eller hvis der er for meget et sted, men det kan maskinstyringen regne ud.

At maskinen kører i auto, gør også, at Anders Revsbæk Poulsen som formand og driftsansvarlig ikke behøver tænke på, om maskinen fungerer og kører optimalt hele dagen, for det ved han, at den gør.

Derudover sparer han også at bruge en landmåler, fordi maskinen foretager opmålingerne.

- Den kan måle terrænet op selv, og det gør, at maskinen kan køre rundt på arealet og lave målinger, så jeg hele tiden ved, hvor store mængder grus og jord jeg skal køre af og på, når jeg for eksempel har projekter som markreguleringer, jordtip eller arbejder i grusgrave, fortæller Bo Pindborg, og Ole Skårup fra Scantruck supplerer:

- Andre systemer kan kun køre i auto i færdig overflade. Komatsu-dozeren kan også komme over et bjerg af jord og køre i auto i 10 meters højde, så hvis man kan udnytte systemet rigtigt, kan man faktisk køre i auto altid, og det er meget mere effektivt for maskinføreren.

-dc

13/9 2024
  • Diesel var i går

    Diesel var i går

    entreprenoer ›Ny publikation fra Center for Offentlig-Privat Innovation giver et sjældent indblik i, hvordan 18 offentlige bygherrer arbejder målrettet for at udfase dieselmaskiner og fremme den grønne omstilling i bygge- og anlægssektoren
  • Den høje pris giver mening

    Den høje pris giver mening

    entreprenoer ›Det er ikke nødvendigvis en billig omgang at få specialfremstillet nye maskiner, men for Dansk Overfladebelægning har det været alle pengene værd
  • Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    entreprenoer ›Da Frøslev Træ skulle skifte fra hybrid- til eldrevne trucks, kom en aftale om fire Linde el-trucks i hus efter god indbyrdes sparring med leverandør N.C. Nielsen
  • Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    entreprenoer ›Materielsektionen slår et slag for, at entreprenørbranchen bør være opmærksom på at vælge maskiner og lifte med et kontrolmærke, som har gennemgået grundige årlige eftersyn hos et blåstemplet værksted
  • Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    entreprenoer ›Når uheldet er ude i bygge- og anlægsbranchen, kan det gå rigtig galt. Derfor er det afgørende, at information om livsfarlige fabrikationsfejl på lifte og entreprenørmaskiner bliver delt til alle hurtigst mulig, mener brancheforeningen Materielsektionen
  • Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    entreprenoer ›Efter 30 år med forurenende diesellifte i sortimentet går den familieejede liftudlejer Horsens Lift all-in på grøn omstilling. På tre år er virksomheden med 400 køretøjer tæt på at have omlagt hele liftparken til el
  • Som at stå på et dansegulv

    Som at stå på et dansegulv

    entreprenoer ›En 28 meter tysk PB Platforms-saxlift hjælper til, når Gartnerbyen, der er en ny bydel i Odense, skal etableres
  • Video: Se bro over E45 blive skilt ad

    Video: Se bro over E45 blive skilt ad

    nedrivning-og-miljoesanering ›Se, hvordan det gik for sig, da Vejdirektoratet rev en 900 ton tung bro ned over E45 Østjyske Motorvej hen over en nat. Arbejdet var minutiøst planlagt og tiltrak flere nysgerrige borgere