scroll
Boligejerne bruger mange penge på boligindretningMange danskere villige til at bruge flere penge på kvalitet og design, viser trendundersøgelse. Foto: Timberman.

Boligejerne bruger mange penge på boligindretning

En femtedel af danskerne bruger mere end 2.000 kroner om måneden på at forskønne boligen, viser en forbrugerundersøgelse fra gulvvirksomhed

Under coronapandemien har mange tilbragt en del tid i hjemmet, og det har givet rig mulighed for at få gode idéer til at forbedre og forskønne boligen med ny maling, møbler eller noget helt tredje. Men hvor mange penge bruger de danske boligejere egentlig på boligindretning?

Det har gulvvirksomheden Timberman blandt andet undersøgt med en ny trendundersøgelse, der er baseret på en rundspørge med knap 1.400 besvarelser fra danske boligejere. Her svarer knap 20 procent, at de bruger mindst 24.000 kroner om året alene på boligindretning eksklusive renovering:

Kvalitet og design vigtigste parametre
- Der er en særlig tradition for, at vi i Danmark går op i hjemmet, hvor vi især i de kolde måneder tilbringer meget tid – tænk bare på begrebet ’hygge’, der er blevet et internationalt fænomen. Ligeledes bliver boligen her i landet af stadigt mange danskere brugt til at udtrykke identitet, og derfor er vi også et folkefærd, der som undersøgelsen indikerer, investerer meget i vores hjem – også mere end man gør i andre lande, siger indretningsarkitekt Tine Hundrup og tilføjer:

- Når en relativ stor procentdel har et så højt forbrug, som alene går til boligindretning, tyder det ligeledes på, at mange er villige til at bruge penge på kvalitet og design, der som oftest koster mere.

I undersøgelsen peger blot 36 procent af samtlige respondenter på økonomi som et af de tre parametre, der har størst betydning for deres valg af materialer, mens hele 63 procent peger på udseende og æstetik, og 56 procent har angivet kvalitet. At boligens udtryk således er vigtigt for danskerne og for nogle endda et prestigeprojekt, mærker man også hos Timberman:

- Det er klart, at de økonomiske aspekter naturligvis spiller en rolle, men ud fra undersøgelsen kan vi se, at kvalitet og æstetik har en klart større betydning, og det er ligeledes en tendens, som vi mærker, når folk skal købe nyt gulv til deres bolig. Da vi sidste år firdoblede vores sortiment af gulve med sildebensmønster, var det netop en afledt effekt af en stor efterspørgsel på mere eksklusive løsninger, som kan bidrage med wow-faktor til en bolig, fortæller administrerende direktør i Timberman, Mogens Fisker.

Renoveringsboomet fortsætter
Selvom mange har haft travlt med renoveringsprojekterne under Covid-19-pandemien, er der fortsat stor interesse for at forbedre og renovere boligen. Flere end hver tredje i undersøgelsen har planer om at udskifte enten gulve, vægge eller lofter inden for det kommende halve år, mens 21 procent ønsker at påbegynde en renovering af deres køkken.

- I en tidligere undersøgelse, som vi foretog for lidt over et år siden, kunne vi se, at over halvdelen af de adspurgte planlagde at gå i gang med at renovere deres hjem under coronapandemien. Og den store renoveringslyst ser bestemt ikke ud til at have lagt sig endnu, da knap tre ud af fire i den nye undersøgelse ønsker at gå i gang med et renoveringsprojekt eller fornyelse af gulv, loft og vægge, fortæller Mogens Fisker, der uddyber:

- Selvom undersøgelsen indikerer, at der bliver brugt en del penge på boligindretning, bliver der altså ikke holdt igen på andre boligforbedringer såsom renovering, og det er naturligvis meget glædeligt for byggebranchen generelt set.

Derudover har 34 procent af de adspurgte tilkendegivet, at de ønsker at male boligen i det kommende halve år, mens 19,2 procent vil forskønne boligen med nye møbler.

-pf

14/2 2022