Nytænkt teglgulv
I Trekroner Kirke er gulvet en bærende del af arkitekturen
Dette er et smukt eksempel på, at netop gulvet kan være så meget mere end en praktisk foranstaltning, der grundlæggende blot skal holde til slid og liv. For sådan er det i mange tilfælde blevet prioriteret gennem lang tids optimering på særligt den økonomiske front inden for byggeriet.
Men med udsigten til at det i højere grad går i retning af, at et godt byggeri skal kunne mere, og en tendens til at det er bygninger, som skal holde længere, man arbejder med, bliver der også et naturligt større fokus på, at gulvet skal være smukt, taktilt og måske ligefrem en del af udsmykningen.
Læs artiklen og se flere fotos i magasinet Gulv
Lige fra dengang oldtidens mosaikgulve blev lagt som æstetiske puslespil, har der været forskellige traditioner for, at netop gulvet er en del af udsmykningen i bygninger generelt og især i kirker.
Så da arkitektvirksomheden Rørbæk og Møller Arkitekter, i samarbejde med kunstner Henrik Plenge, skulle begå Trekroner Kirke, var der således ingen tvivl om, at gulvet skulle være med til at gøre bygningen til et 'gesamtkunstwerk', et kunstværk, som forener flere kunstarter.
- Henrik Plenge viser, at gulvet kan være mere end en funktionel overflade. Gulvet er, sammen med de specialfremstillede femkantede kassetter i loftet, de bølgende betonmure og nicherne med træpaneler og -bænke, med til at gøre oplevelsen af rummet til noget særligt, siger Nicolai Overgaard.
Den nye kirke har også et vindue og en dør, hvor der er indfældet betagende skiver af agatsten i glasset.
De translucente sten giver lidt samme effekt som de gamle kirkers mosaikvinduer.
Men oplevelsen er helt ny.
- Kirken som bygningstype er et af arnestederne for bygningsintegreret kunst. Som mosaikker, for eksempel. Samtidig har kirker en lang tradition for teglgulve, så i Trekroner Kirke har vi arbejdet med at bevare både kunsten, teglgulvene og andre klassiske elementer, i kirkerummet.
- Oversat til et moderne arkitektonisk udtryk, siger Nicolai Overgaard, arkitekt MAA, partner, administrerende direktør, Rørbæk og Møller Arkitekter A/S.
- Det moderne mønster passer til Trekroner Kirkes organiske form, og samtidig er både gulvets materiale, jord, sammen med mønsteret, et væv af kirkelige metaforer. Henrik Plenge Jacobsens fine gulv er en invitation til at opleve kirken fra et nyt perspektiv, siger Nicolai Overgaard.
Det er kunstneren Henrik Penge Jacobsen, der er hjernen bag gulvet. Han er manden bag adskillige greb i kirken, men gulvet har han skabt ud fra en ny femkant, der kan sammensættes, så den kan dække en hel flade.
Det lyder måske nørdet.
Det er det også lidt, men faktum er, at det er umuligt at dække en plan flade ved hjælp af regulære femkanter med lige store vinkler. Faktisk mente man, at det allerede i starten af 1900-tallet var afdækket, hvilke femkanter det kunne lade sig gøre med.
I 1960'erne fandt man så frem til tre yderligere, og i 1985 blev den 14. femkant, hvormed det var muligt at dække en plan flade, så opdaget.
Det sker altså ikke ret tit, at der opdages en ny femkant, der udmærker sig ved, at man kan skabe et nyt gulv med den.
Men femkant nummer 15 blev opdaget i 2015 af matematikerne Casey Mann, Jennifer McLoud og David von Derau fra Washington University i Seattle, så det var faktisk første gang i 30 år, det skete, at man opdagede sådan en.
Og det er femkant nummer 15, der nu er skabt et vanvittig specielt gulv til Trekroner Kirke af.
Selve overgulvet er lavet af de smukkeste femkantede teglsten fra Randers Tegl. Speciallavede, naturligvis, og begået i blåler fra Tyskland, så de har en varm, lys, gul farve.
Hver klinke er fem centimeter tyk, og den er lagt med en 15 millimeter mørtelfuge i et smukt mønster, der nærmest minder om blade på planter.
Trekroner Kirke er et enestående eksempel på, at gulvet kan være den æstetiske joker i et byggeri, hvis man er modig og kompromisløs.
Modig, fordi vi i vores verden og nutid kulturelt set har arbejdet med udsmykningen oppe, ikke nede. Kompromisløst, fordi man har valgt at lade resten af byggeriet stå nærmest nøgent ved at vælge at køre med store, glatte betonvægge og et totalt minimalistisk udtryk i udsmykningen.
- Ved at fokusere på gulvet understreges det, at skønhed og funktion både kan og skal gå hånd i hånd. Jeg håber, at vores dedikerede valg afspejler vores vilje til at skabe rum, som inspirerer og engagerer vores sanser, og at det markerer et skridt mod en mere integreret tilgang til at forene god og bygbar arkitektur med kunst, som giver os gode oplevelser, siger Nicolai Overgaard.
-ms