Digital innovation kan sætte branchen fri Formålet med Rockwools API-løsning er bl.a. at frigøre en masse tid og ressourcer i hele værdikæden. Fotos: Rockwool.

Digital innovation kan sætte branchen fri

Rockwool har udviklet en API-løsning til platformen Byggebasen, der er en internetbaseret produktdatabase, som letter produkt- og informationssøgningen for byggecentre under brancheforeningen Danske Byggecentre

For at følge med i bæredygtighedskapløbet skriger såvel forhandlere som håndværkere efter håndgribelige værktøjer, der kan bringe værdi til deres konstant skiftende hverdag.

Et af de værktøjer kan være Rockwools nye API-løsning. Den sikrer, at al data fra stenuldsproducentens EPD-generator og dokumentationsassistent nemt hentes ned af Byggebasen.

Herefter er det tilgængeligt hos forhandlere og kunder, hver gang der tilføjes en ny produktspecifik EPD. Bæredygtighedschef hos Rockwool i Norden, Christian Kofod, kalder ligefrem løsningen for ’banebrydende’:

- Virksomhederne skal i dag håndtere enorme mængder data, og indtil nu har ændringer skulle håndteres manuelt. Men med vores nye løsning bliver ændringerne automatiseret, uden der skal røres en finger.

- Det betyder ikke kun, at datagrundlaget hele tiden er opdateret på varenummerniveau i et format, hvor brugerne ikke selv skal skalere. Det vil også frigøre en masse tid og ressourcer i hele værdikæden. Derfor er vi ikke bange for at kalde løsningen for banebrydende, siger han.

Han bliver suppleret af Palle Thomsen, der er administrerende direktør i Danske Byggecentre. Når han ser ud på branchen, er der især et dominerende emne, nemlig øget digitalisering.

- Digitaliseringen har fart på – og det er vi glade for. Men samtidig er det vigtigt for vores medlemmer, at udvekslingen af data sker så gnidningsløst som muligt, da kravene – og dermed også byrden – til dokumentation kun bliver større.

- Den nye API-løsning fra Rockwool imødekommer de krav og sørger for, at fejlkilderne i samarbejdet mellem leverandør og byggecenter bliver færre.

Data og kundeservice går hånd i hånd
Ifølge Palle Thomsen kan en høj kvalitet af data veksles til god kundeservice. Når det er tilfældet, kan det have afgørende betydning for mængden af tid og antallet af fejl, når det kommer til at dokumentere bæredygtigheden i byggeriet.

- Rundt omkring i de danske byggecentre handler det om at levere en god service til kunderne. Den service hænger uden tvivl sammen med kvaliteten af den data, der er tilgængelig. Det er afgørende, når det kommer til at dokumentere fremtidens byggeri, siger han og fortsætter:

- Løsningen fra Rockwool kan være med til at sætte branchen fri, da den tager hånd om de mange krav, der er til både nutidens og fremtidens mere CO2-besparende byggeri.

Christian Kofod understreger, at de innovative digitale værktøjer – og dermed også den korrekte data – har stor betydning for, hvor nemt byggebranchen lykkes med at implementere de øgede klimakrav.

Samtidig vil der som konsekvens være en højere frekvens af nye EPD’er, hvilket API-løsningen tager højde for.

- I bund og grund udvikler vi vores digitale løsninger ud fra et ønske om mere effektivitet i branchen. På baggrund af de øgede klimakrav – og dermed også en øget frekvens af nye EPD’er – er det helt essentielt for vores kunder, at de har data, der er så opdaterede og præcise som muligt.

- Det kan vi nu give dem med vores nye API-løsning, siger han og tilføjer:

- Vi har taget et vigtigt skridt i retning mod øget digitalisering af byggebranchen, og vi ser frem til et fortsat tæt samarbejde med Byggebasen og andre, der måtte ønske at bidrage til at sikre korrekt data og effektivisering af arbejdsgange.

-dc

17/10 2024