
Fusker ATP med penge fra udstationeringsfond?
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, der administreres af ATP, vil kun oplyse fire regnskabstal, og dermed må revisorerne ifølge Dansk Håndværk arbejde i blinde
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det er ikke let at være revisor, der skal vurdere, hvad de 8,5 millioner kroner, Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU) brugte på administration sidste år, dækker.
Der findes nemlig ikke et underliggende regnskab, som specificerer, hvordan de store udgifter er fordelt på administration, IT-programmer, rapportering, sagsbehandling eller kundeservice.
Intet underliggende regnskab
Direktør Morten Frihagen i Dansk Håndværk har gennem flere år kritiseret de voldsomme udgifter til administration af fonden, mens udbetalingerne har været ganske små.
Dansk Håndværk har derfor søgt aktindsigt i det af revisorerne reviderede regnskab for 2024, der ligger til grund for de hovedtal, der indgår i ledelses årsrapport for 2024.
I deres svar på anmodning skriver ATP, der administrerer ordningen at de “i den anledning kan oplyse, at det af revisorerne reviderede regnskab er den offentliggjorte årsrapport”:
- Der findes ikke et underliggende regnskab…
Ikke adgang til dokumentation
Den omtalte årsrapport indeholder kun fire hovedtal for udgifter og indtægter i fonden, som revisorerne kan forholde sig til:
- Indtægter på 100.000 kroner
- Udgifter på 700.000 kroner
- Finansielle poster på 1.000.000 kroner
- Administrationsomkostninger på 8.500.000 kroner.
Det mener ATP altså er tilstrækkeligt for en revision af fondens arbejde, og det undrer Morten Frihagen, at de eksterne revisorer – der er fra den ansete revisionsvirksomhed Deloitte – kan underskrive en årsrapport, hvor de ikke har haft adgang til dokumentation for, hvordan tallet for langt den største post er fremkommet.
Bortforklaring
I forbindelse med sidste års regnskab blev beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) spurgt, om hun fandt udgifterne rimelige.
Da ministeren derefter bad ATP om en redegørelse, svarede de blot, at “administrationsomkostningerne er delvist uafhængige af aktivitetsniveauet i fonden”:
- Omkostningerne dækker blandt andet håndtering af bidrag og udbetalinger, IT, rapportering og revision samt sagsbehandling og kundeservice. Heri indgår også omkostninger i forbindelse med AFU’s pligt til at forfølge krav i udlandet, lød forklaringen.
Skiftende tal
Morten Frihagen understreger, at hvis svaret til ministeren er korrekt, må der findes et detaljeret regnskab for udgifter til administration, løn, bestyrelseshonorarer og repræsentation:
- Hvordan skulle man ellers kunne komme frem til et skiftende tal i ledelsens årsrapport. Jeg tvivler på at de eksterne revisorer blot har fået en stor bunke af bilag, som de selv kunne sortere og tage stikprøver fra, uden at have en sammenregning i form af et velordnet regnskabsmateriale, siger Morten Frihagen.
Velbetalt administration
Det nye regnskab viste, at det sidste år kostede 8,5 millioner kroner i administration at udbetale 700.000kroner til fondens egentlige formål:
- Jeg kan ikke forestille mig, at man i Beskæftigelsesministeriet har afskrevet muligheden for at overvåge, hvordan de mange millioner kroner, der er opkrævet fra erhvervslivet siden ordningen blev oprettet i 2016, bliver brugt, slutter Morten Frihagen, der vil forfølge kravet om aktindsigt i andet end de opgivne hovedtal.
I løbet af de seneste tre år har administrationen af AFU sammenlagt kostet mere en 27 millioner, mens der samtidigt blot er udbetalt 1 million i erstatninger.