
Fyn-Als forbindelse koster 22,2 milliarder kroner
Danfoss lobbyisme nærmere ved at blive til virkelighed – en broforbindelse mellem Fyn og Als. Den kan forkorte rejsetiden til Odense med 45 minutter
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det er ingen hemmelighed, at Danfoss i årevis har arbejdet for, at der etableres en broforbindelse mellem Fyn og Als.
Dermed har både lokalpolitiske ”patrioter” i Folketinget og erhvervsfolk i korridorerne på Christiansborg har modarbejdet en fast forbindelse over Kattegat, idet man frygter, at den vil fjerne en stor del af den potentielle erhvervsudvikling fra hele det sønderjyske område.
Man fik så vidt, at Danfoss ansatte Mette Frederiksens tidligere nærmeste politiske rådgiver, Martin Rossen, som ”Senior Vice President” med ansvar for global kommunikation og bæredygtighed og fik dermed en direkte linie til regeringen.
Broløsning mest relevant
Nu har Sund & Bælt og Vejdirektoratet færdiggjort forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, og den viser, at det er teknisk muligt at anlægge en fast forbindelse.
Forundersøgelsen peger videre på, at hvis man politisk vil gå videre med projektet, vil en broløsning mellem Fynshav og Horneland være mest relevant at undersøge nærmere.
Forundersøgelsen viser også, at det er muligt at opgradere eksisterede vejanlæg
Undersøgelsen har haft fokus på, at forbindelsen skal være til gavn for flest mulige brugere, være økonomisk sammenhængende og give størst mulige tidsbesparelser for rejsende.
Forkorter rejsetid til Odense med 45 minutter
Sund & Bælt og Vejdirektoratet har fokuseret på tre hovedområder i forundersøgelsen af projektet: opgradering af Rute 8 og Rute 405 på Als, en forbindelse fra kyst til kyst og opgradering af Rute 8 og Rute 43 på Fyn.
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil ifølge forundersøgelsen kunne forkorte rejsetider i bil mellem Als og Fyn samt Als og Sjælland væsentligt. Rejsetiden mellem Sønderborg og Odense forventes eksempelvis at blive reduceret med op til 45 minutter afhængigt af, hvilken korridor der er tale om.
Skråstagsbro
I alt er der undersøgt ni forskellige løsninger for en kyst-til-kyst-forbindelse mellem Als og Fyn i form af sænketunnel, boret tunnel og forskellige typer broer.
Forundersøgelsen noterer, at en skråstagsbro i kombination med en bjælkebro mellem Fynshav på Als og den sydlige spids af Horneland på Fyn er den løsning, der vil være mest relevant at undersøge nærmere.
Opgradering af vejruter
For udbygning af landanlæg er følgende forslag undersøgt ligeværdigt på forundersøgelsesniveau:
* Opgradering af Rute 8 og Rute 43 med omfartsveje og udretninger (hovedforslag)
* Mulige tilvalg (på delstrækninger i hovedforslaget)
* Opgradering af Rute 8 og Rute 43 (alternativ)
* Rute 405 på Als (opgradering med omfartsveje og udretninger)
Der er desuden gennemført en screening for Rute 8 på Fyn, som alternativ linjeføring til Rute 43 på Fyn.
Finansiering
Det samlede anlægsoverslag for en fast forbindelse mellem Als og Fyn i form af en skråstagsbro i kombination med en bjælkebro samt opgradering af landanlæg er estimeret til 22,2 milliarder kroner.
Heraf vil opkrævning af betaling fra brugerne af forbindelsen kunne finansiere cirka halvdelen, så forbindelsen vil kræve et tilskud på 11,4 milliarder kroner for at være økonomisk sammenhængende med en tilbagebetalingstid på 40 år.
* 1.009 kroner for lastbiler
* Med en takst på 102 kroner for personbiler og 269 kroner for lastbiler forventes cirka 8.200 køretøjer i døgnet at benytte forbindelsen.
* Der er også udført en alternativ beregning, hvor taksten for lastbiler er justeret til 1.009 kroner for at sikre, at lastbilerne holdes på det overordnede motorvejsnet frem for at benytte landevejene på Fyn. I det scenarie forventes cirka 4.400 køretøjer i døgnet at benytte forbindelsen.
* En fast forbindelse mellem Als og Fyn forventes at aflaste trafikken på Lillebæltsbroen med 2-4 procent, svarende til cirka 3.000-4.500 køretøjer i døgnet.
* Samlet set vurderes en fast forbindelse mellem Als og Fyn inkl. landanlæg at kunne stå færdig cirka 15 år efter en politisk beslutning om at igangsætte en miljøkonsekvensvurdering og projektering.