Miljøministeren afviser behov for ny råstoflov
Indvinding af råstofferne skal ske så tæt på anvendelsesstedet som muligt for at reducere transportomkostninger og CO2-udslip
Af Dan Bjerring¨
Christiansborg
Mette Thiesen (DF) har spurgt miljøminister Magnus Heunicke (S), om der er brug for en ny råstoflov, ”så man kan importere råstoffer i stedet for at ødelægge det danske landskab med grusgrave”
Ministeren oplyser i sit svar, at han er bevidst om, at indvinding af råstoffer har en påvirkning af den danske natur - både når det gælder indvinding på land og på havet:
- Derfor er det vigtigt, at vi bruger ressourcerne klogt, så vi minimerer trækket på råstofferne og behovet for at indvinde i det hele taget, skriver ministeren i sit svar.
Ikke brug for ny råstoflov
I forhold til import af råstoffer er det ifølge miljøministeren allerede i dag muligt at importere råstoffer indenfor de gældende regler:
- Der sker allerede i dag import af råstoffer, herunder for at tilvejebringe materialer i kvaliteter, som ikke nødvendigvis er tilgængelige i Danmark. Jeg mener derfor ikke, at der er brug for en ny råstoflov på den baggrund, noterer ministeren
Han peger til gengæld på, at omkostninger ved transport af råstoffer har stor betydning for råstoffernes slutpris.
Det skyldes blandt andet, at råstoffer i sig selv har en relativt lav værdi, men en høj vægt og massefylde.
Transportomkostninger overstiger råstofværdi
Derfor stiger transportomkostningerne hurtigt sammenlignet med andre varetyper:
- Transportomkostningerne kan derfor overstige råstoffernes værdi, så snart råstofferne skal transporteres over længere afstande. Idet transportafstanden har stor betydning for den samlede pris, er der allerede i dag et stort incitament til at reducere transporten af råstoffer så meget som muligt.
- Derfor er fokus på at sikre, at indvinding af råstofferne sker så tæt på anvendelsesstedet som muligt. Det mener jeg også er vigtigt, så også CO2-udledning og negative miljøeffekter af kørslen kan mindskes, oplyser Magnus Heunicke.