
Nordjylland skiller sig negativt ud med offentligt bøvl
Små - og mellemstore virksomheder oplever store problemer med sagsbehandling i det offentlige
Af Dan Bjerring
En undersøgelse fra SMVdanmark afslører, at små - og mellemstore virksomheder i hele landet oplever store problemer med dårlig sagsbehandlingskultur i det offentlige.
Ifølge analysen vurderer 13,7 procent af de nordjyske virksomheder kvaliteten af kontakten med det offentlige som "meget dårlig" - det er den højeste andel i landet.
Samtidig har 17,1 procent af virksomhederne haft en negativ oplevelse i deres seneste dialog med kommunen, og hele 46,5 procent af de nordjyske virksomheder rapporterer om urimeligt lange sagsbehandlingstider.
Fyn ligger lavest i Danmark
Omvendt skiller Fyn sig positivt ud på flere parametre. Kun 3,2 procent af de fynske virksomheder vurderer kontakten som "meget dårlig".
23,2 procent af de fynske virksomheder oplever urimeligt lange sagsbehandlingstider. Et højt tal, men den laveste andel i landet.
Jakob Brandt, der er administrerende direktør i SMVdanmark, understreger, at undersøgelsen viser, at dårlig sagsbehandlingskultur er et landsdækkende problem, men også at dårlig sagsbehandling i Nordjylland er markant værre end andre steder:
Han efterlyser en politisk prioritet til at sikre en langt højere kvalitet i sagsbehandlingen over hele landet:
På samme hold
- Vi er jo altså grundlæggende på samme hold. Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større. Det sker heldigvis i de fleste tilfælde, men over hele landet ser vi desværre alt for mange eksempler på det modsatte, siger han.
Undersøgelsen har også vist, at hver femte virksomhed i Danmark har følt sig intimideret i mødet med det offentlige.
Hver tredje har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning. 22 procent vurderer deres samlede kontakt med det offentlige som ”dårlig” eller ”meget dårlig”.
Nordjyske SMV’er
• Kvaliteten af kontakten med det offentlige: 13,7 procent af virksomhederne vurderer kontakten som "meget dårlig", hvilket er den højeste andel i landet
• Seneste dialog med kommunen: 17,1 procent beskriver den som negativ (12,2) eller meget negativ (4,9 procent), hvilket er den højeste andel i landet
• Følelse af dårlig eller uretfærdig behandling: 37,5 procent af virksomhederne har inden for de seneste 24 måneder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet
• Mangelfuld eller vildledende rådgivning: 34,9 procent af virksomhederne har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning
• Urimelige lange sagsbehandlingstider: Hele 46,5 procent af virksomhederne har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider.
Fynske SMV’er
• Kvaliteten af kontakten med det offentlige: Kun 3,2 procent af virksomhederne vurderer kontakten som "meget dårlig", hvilket er den laveste andel i landet
• Seneste dialog med kommunen: 8,4 procent beskriver den som negativ (2,1) eller meget negativ (6,3), hvilket er den laveste andel i landet
• Følelse af dårlig eller uretfærdig behandling: 29,2 procent af virksomhederne har inden for de seneste 24 måneder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet, hvilket er en af de laveste andele
• Mangelfuld eller vildledende rådgivning: 25,4 procent af virksomhederne har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning, hvilket er den laveste andel i landet
• Urimelige lange sagsbehandlingstider: 23,2 procent af virksomhederne har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider, hvilket er den laveste andel i landet