Jobbank skal tiltrække unge til byggevarebranchen

Byggevarebranchen går nu sammen om en fælles jobbank, hvor interesserede kandidater kan se alle jobopslag i branchen ét sted

Bag lanceringen af jobbanken står Foreningen af Unge Trælastfolk (FUT), der repræsenterer unge ansatte i byggevarebranchen. Formålet med initiativerne er at øge unges kendskab til branchen og gøre det lettere at se, hvilke karrieremuligheder der er inden for byggevarebranchen - på kort og lang sigt.

På længere sigt er det ambitionen at skabe en fælles platform for branchens yngre medlemmer. Derfor har FUT også intensiveret indsatsen på de sociale medier – Facebook og LinkedIn, ligesom FUT lancerer en ny hjemmeside, der skal være med til at øge interessen for en branche, hvor der er stor mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Skal være synlige hele tiden
Branchens medlemmer, trælast- og byggemarkeder, glæder sig over at branchen bliver mere eksponeret over for unge kandidater:

- For os gælder det om at være synlige hele tiden, så vi får branded vores navn. Vores branche kan måske virke lidt støvet for de unge, og netop derfor gælder det om, at vi hele tiden signalerer, at vi er en moderne virksomhed, hvor der er rummelighed og højt til loftet, og at man her har indflydelse på sit daglige arbejde og masser af muligheder for en videre karriere. Vores branche er ikke støvet, men den er heller ikke sexet, så den er måske ikke det første, unge mennesker lige tænker på, når de søger nyt job. Det skal vi alle sammen være med til at lave om på – og det kan vi igennem denne kanal, siger HR Chef Morten Elbro fra Silvan-kæden, som tager imod det nye initiativ med kyshånd.

Vil tiltrække de stærke unge
Lanceringen af hjemmesiden og jobbanken sker i forlængelse af den generelle image-kampagne Danske Byggecentre gennemførte i løbet af 2013 og 2014. Temaet for denne kampagne er således også at skabe mere synlighed omkring mulighederne i byggevarebranchen – og medlemmernes betydning for håndværkere og dansk byggeri.

Palle Thomsen, adm. direktør i brancheorganisationen Danske Byggecentre udtaler:

- Vi har brug for al den støtte vi kan få til vores imagekampagne. Vi ønsker at gøre branchen attraktiv og dermed tiltrække de stærke unge. Vi får i den nærmeste fremtid brug for flere ansatte i branchen, og derved har vi brug for stærke kanaler, hvor vores medlemmer kan positionere sig over for de unge, siger Palle Thomsen.

Alle byggevareforretninger eller leverandører i byggevarebranchen kan søge folk til ansættelse via jobbanken, der også vil kunne benyttes af erhvervsskolerne, bl.a. når deres elever skal søge elevpladser. Jobbanken er gratis for forretningerne og medlemmerne.

-los


7/8 2014