På sporet af letbanen
Hvordan høster vi gevinsten af Hovedstadens Letbane, spørger Gladsaxe Kommune ved en erhvervskonference torsdag 17. september hos Audi Gladsaxe på Turbinevej i Søborg
Hovedstadens Letbane langs Ring 3 er så godt som en realitet. Og i sporene på letbanen følger vækst, arbejdspladser og byudvikling.
Derfor sætter Gladsaxe letbanen øverst på dagsordenen på en konference for kommunens erhvervsliv, så virksomhederne er klar til at udnytte de fordele, som letbanen bringer med sig.
Hovedstadens Letbane forventes på skinner i 2021, og når anlægsloven er vedtaget i januar, kan det første spadestik tages. Herefter bliver kommunerne langs Ring 3, og dermed hele hovedstadsområdet, bundet sammen af et helt nyt trafikalt netværk.
Det åbner for nye vækstperspektiver for kommunerne og virksomhederne, samt nye muligheder for at skabe tætte og levende byområder omkring de kommende letbanestationer, vurderer man i en af de centrale letbane-kommuner, Gladsaxe.
Løft mod nye højder
- Den nye letbane er afgørende for, om vi kan skabe byudvikling, vækst og nye arbejdspladser. Jeg er stolt over at vores stærke samarbejde på tværs af kommunegrænserne med et fælles mål om at styrke hovedstadsregionens kollektive trafiknet, har båret frugt. Letbanen bliver en vækstmotor, ikke kun for Gladsaxe, men for hele Greater Copenhagen-regionen, siger Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (A).
For at sætte fokus på letbanens potentiale afholder Gladsaxe Kommune en erhvervskonference den 17. september klokken 12-16 i Audi Gladsaxe på Turbinevej 1 i Søborg, med temaet: Hvordan høster vi gevinsten af Hovedstadens Letbane?
På erhvervskonferencen, som vil have cirka 150 deltagere fra det lokale erhvervsliv, vil der være mulighed for at blive opdateret på letbaneprojektet og byudviklingen i Gladsaxe, for at netværke med andre virksomheder og for at komme i dialog med Gladsaxe Kommune om, hvordan infrastruktur og erhvervsservice kan løftes til nye højder.
Mulighed for mere bebyggelse
I Gladsaxe er der planlagt seks stationer, der alle skaber mulighed for yderligere vækst i områderne omkring.
I Gladsaxe Erhvervskvarter bliver der mulighed for at bygge markant tættere og højere end i dag, og også i områderne, som ikke ligger lige ud til Ring 3, bliver der mulighed for at øge bebyggelsesprocenten.
Udviklingen sker gennem en omdannelse, hvor erhvervskvarterer, som i dag primært består af traditionelle produktionsvirksomheder, i fremtiden vil omfatte nye vidensintensive virksomheder og moderne produktionsarbejdspladser.
Investeringspotentiale på 50 mia. kr.
Den samlede anlægssum for letbanen udgør cirka fire milliarder kroner. Hertil skal lægges private investeringer i nybyggeri af kontorer og boliger med mere som forventes at blive langt større.
Lignende projekter i andre lande viser store investeringspotentialer. For eksempel i Bergen er der foretaget private investeringer for 13 gange letbanens pris, og i London er de private investeringer på 4,5 gange anlægssummen af letbanen.
Gladsaxe ønsker at udnytte dette potentiale. Et eksempel er området ved Gladsaxe Ringvej, der ønskes ombygget til Gladsaxe Boulevard, med højt og tæt byggeri. Ejendommene langs vejen får adgang til de nye parallelgader og blive attraktive for domiciler og virksomheder, der ønsker en markant placering.
Udviklingen er allerede i gang med NCC’s Gladsaxe Company House og med udviklingen af den nye bydel, Tobaksbyen, på den karakteristiske tobaksgrund, der tidligere var ejet af American Tobacco Company. Området kommer til at bestå af et moderne boligbyggeri i naturnært miljø tæt på Københavns centrum.
-cmn
Den samlede anlægssum for letbanen udgør ca. fire mia. kr. Hertil skal lægges private investeringer i nybyggeri af kontorer og boliger.