scroll
Tidsplanen trækker ud
Transport- og Bygningsminister Hans Chr. Schmidt beder Femern A/S om et oplæg til, hvordan forsinkelsen kan håndteres (Grafik: Femern A/S)

Tidsplanen trækker ud

Meldingen er klar efter nyt møde med den tyske delstatsregering: Vi kan ikke forvente en tysk godkendelse af projektet før i 2017, erkender den danske transport- og bygningsminister

Den tyske delstatstransportminister i Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer, har netop orienteret forligskredsen bag Femern Bælt-projektet om den aktuelle status for den tyske myndighedsgodkendelsesproces.

Femern Bælt-projektet er et grænseoverskridende projekt, som skal godkendes i både Danmark og Tyskland, inden anlægsarbejdet på sænketunnelprojektet kan igangsættes, og den proces trækker ud

Anlægsloven for projektet blev vedtaget af Folketinget i april 2015, og dermed er projektet miljøgodkendt i Danmark. Den tyske myndighedsgodkendelse er endnu ikke givet, men den tyske delstatstransportminister kan endnu ikke levere varen.

Tidligst grønt lys i 2017
- Forligskredsen og jeg har i dag fået en orientering om den aktuelle status for den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet af Reinhard Meyer. Vi har modtaget en grundig gennemgang af de kommende skridt i den tyske proces, og meldingen er klar: Vi kan ikke forvente en tysk godkendelse af projektet før i 2017, fastslår transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt:

- Det er ganske tydeligt, at de gør tingene anderledes i Tyskland. Det respekterer jeg fuldt ud, men jeg skal ikke lægge skjul på, at forsinkelsen er vanskelig at håndtere i forhold til den igangværende udbudsproces. Jeg har bedt Femern A/S om et oplæg til, hvordan det kan håndteres, tilføjer ministeren

Medio september har Femern A/S modtaget de endelige tilbud, svarende til 75-80 % af projektets anlægsentrepriser. På den baggrund opdateres projektets anlægsbudget, og der forventes offentliggjort en finansiel analyse i november.

- I den kommende tid skal forligskredsen og jeg vurdere, hvilke konsekvenser den nye tyske tidsplan får for håndteringen af projektet herhjemme. Økonomien i projektet påvirkes. Det samme gælder mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte, som er givet for perioden 2016-2019. Det er nogle meget komplekse spørgsmål, som vil indgå i den finansielle analyse, der er under udarbejdelse, siger Hans Christian Schmidt.

-cmn

5/10 2015