Det helt store salg kom til allersidst
Der var lidt færre besøgende ved årets ScanMek, end der plejer, men det hele blev rundet af på behørig vis, da en deltager købte en 30 ton tung Komatsu PC290LC-11. I alt blev der solgt i omegnen af 50 maskiner
Rosinen i pølseenden fik et imponerende format på Scantrucks egen maskinmesse, ScanMek 2023. Nemlig ikke mindre end 30 ton. En Komatsu PC290LC-11 kom til at runde to dages maskinudstilling af med manér.
- Maskinen blev faktisk solgt kort før lukketid, så det blev en flot finale på årets ScanMek, hvor besøgende totalt forelskede sig i og skrev slutsedler på omkring et halvt hundrede maskiner, fortæller markedschef Dennis Faurby hos Scantruck.
Maskinfirmaet havde i år rykket arrangementet en dag til torsdag og fredag, og besøgstallet på førstedagen kunne måske give anledning til tvivl over, om flyningen var en rigtig beslutning. Det var i mængde et stykke fra niveau med tidligere udgaver af ScanMek.
Til gengæld havde torsdags-gæsterne varmet deres dankort godt op og holdt sig ikke tilbage fra at købe maskiner.
- Vi solgte både godt af nye og brugte maskiner. Foruden 30 ton-gravemaskinen, der rundede ScanMek 2023 af, var der også godt gang i andre Komatsu'er. Blandt andet en hel stribe minigravere. Manitous store rotationsteleskoplæssere var også populære. Der blev solgt både en brugte og to splinternye 26 meter maskiner, siger Dennis Faurby.
Helt elektrisk
Scantruck benyttede lejligheden til at gå elektrisk på flere fronter. Firmaet har import af en stribe store maskinmærker, som er langt på den emissionsfri vej med maskiner enten som batteridrevne eller som plug-in modeller.
ScanMek gav premiere til Manitous nye, elektriske MRT2660 E Vision, som er den eldrevne version af rotationsteleskoplæsseren med løfthøjde på 26 meter og kapacitet til seks ton.
Bortset fra at dieselmotoren er skiftet ud med en el-motor, er der ingen forskel på den nye og den oprindelige MRT2660 Vision.
Det samme gælder teleskoplæsseren MT625, som er en af de absolut mest populære Manitou-maskiner. Her har diesel-udgaverne nu også fået selskab af en fuldelektrisk makker, som i ydelse og præstation heller ikke står tilbage for de konventionelle modeller.
-dc