isover
scroll
Støddæmpere for begyndere: Sådan holder du din kørsel sikker og komfortabel

Støddæmpere for begyndere: Sådan holder du din kørsel sikker og komfortabel

ANNONCE: Støddæmpere er utroligt vigtige for, at du får den optimale køreoplevelse – og lige meget, hvor moderne og højteknologisk en bil, du investerer i, nytter det intet, hvis du ikke holder dem ved lige.

Så hvordan gør du det, og hvordan fungerer støddæmpere overhovedet? Det får du svarene på her i artiklen.

Hvad er støddæmpere?

Hvis du har en bil (eller bare et kørekort) er støddæmpere klart noget, du som min. bør have grundlæggende kendskab til. Når du kører ud ad landets veje, er det nemlig dem, der sørger for, at du ikke mærker hvert et bump på vejen – og som holder karrosseriet stabilt i stedet for, at det svajer i sving og hopper i vejret og dykker ved fartbump eller huller i vejen.

Foto støddæmpere taget fra autodoc.dk

 

Støddæmpere er altså yderst vigtige for at sikre både din komfort og sikkerhed under kørslen. Ved at omdanne mekanisk energi til varme absorberer støddæmperne de slag og stød, din bil får fra vejen – men hvordan de gør det, afhænger af deres type. Når det kommer til design, findes der f.eks. både støddæmpere med dobbelt og enkelt rør. Ligeledes kan der også være forskel på selve fyldet. Dette kan både være gasladet, hvor nitrogen pumpes ind i systemet ved højt tryk og forhindrer olien i skumdannelsen – eller hydraulisk, hvor olie er det arbejdende stof.

Så tit bør støddæmpere tjekkes

Som tommelfingerregel anbefales det, at du tjekker dine støddæmperes tilstand hver 20 tusinde kilometer. Men det betyder dog ikke, at det ikke kan blive aktuelt før. Hvor godt, de holder sig, afhænger både af din kørestil og hvor gode de veje, du typisk kører på, er. Kører du f.eks. regelmæssigt aggressivt på ujævne veje, er der større risiko for, at dine støddæmpere får fejl tidligere. Derudover skal du altid forbi et servicecenter til et tjek, hvis du opdager oliepletter i hjulene.

Du kan også opleve problemer selv med forholdsvist nye støddæmpere under bestemte omstændigheder. F.eks. kan det godt være nødvendigt at køre langsomt de første 10 min. efter et længere ophold. Derved sikrer du dig, at affjedringen er fleksibel og hydraulikvæsken varm nok til at håndtere hårdere stød. Vinterens kulde kan også godt påvirke støddæmperne, hvorfor et tjek først på foråret er en god idé.

Tegn på støddæmperfejl og årsager

Når der opstår fejl på dine støddæmpere, vil det som regel enten være ventilsvigt, deformation af delene eller en pakningslækage. Det kan vise sig i form af flere forskellige symptomer: F.eks. kan karrosseriet begynde at svaje, din bremselængde kan blive længere, dine dæk kan få ujævnt slid, eller du kan begynde at høre banken eller andre mislyde under kørslen.

Din bremselængde kan også blive længere, du kan gå ind i et sving ved lavere hastigheder, – og din bil kan endda begynde at dykke, når du bremser op eller accelererer. Som vi tidligere var inde på, kan disse ting både skyldes en aggressiv kørestil, dårlige veje og lave temperaturer. Andre syndere kan være snavs og kemisk aktive stoffers påvirkning, komponentsvigt, oliemangel i beholderen – eller manglende service. Så sørg altid for at tjekke dine støddæmpere for fejl regelmæssigt, hvis du vil undgå at skulle skifte dem ud mere end højest nødvendigt.

 

15/9 2022
  • Diesel var i går

    Diesel var i går

    entreprenoer ›Ny publikation fra Center for Offentlig-Privat Innovation giver et sjældent indblik i, hvordan 18 offentlige bygherrer arbejder målrettet for at udfase dieselmaskiner og fremme den grønne omstilling i bygge- og anlægssektoren
  • Den høje pris giver mening

    Den høje pris giver mening

    entreprenoer ›Det er ikke nødvendigvis en billig omgang at få specialfremstillet nye maskiner, men for Dansk Overfladebelægning har det været alle pengene værd
  • Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    entreprenoer ›Da Frøslev Træ skulle skifte fra hybrid- til eldrevne trucks, kom en aftale om fire Linde el-trucks i hus efter god indbyrdes sparring med leverandør N.C. Nielsen
  • Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    entreprenoer ›Komatsu-dozeren D71PXi-24 støjer mindre og er helt lukket for støv. Det giver større arbejdsglæde for Bo Pindborg, der har kørt dozer i årevis
  • Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    entreprenoer ›Materielsektionen slår et slag for, at entreprenørbranchen bør være opmærksom på at vælge maskiner og lifte med et kontrolmærke, som har gennemgået grundige årlige eftersyn hos et blåstemplet værksted
  • Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    entreprenoer ›Når uheldet er ude i bygge- og anlægsbranchen, kan det gå rigtig galt. Derfor er det afgørende, at information om livsfarlige fabrikationsfejl på lifte og entreprenørmaskiner bliver delt til alle hurtigst mulig, mener brancheforeningen Materielsektionen
  • Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    entreprenoer ›Efter 30 år med forurenende diesellifte i sortimentet går den familieejede liftudlejer Horsens Lift all-in på grøn omstilling. På tre år er virksomheden med 400 køretøjer tæt på at have omlagt hele liftparken til el
  • Som at stå på et dansegulv

    Som at stå på et dansegulv

    entreprenoer ›En 28 meter tysk PB Platforms-saxlift hjælper til, når Gartnerbyen, der er en ny bydel i Odense, skal etableres