
Dansk økonomi bliver ved med at levere
Men forbrugerne holder igen på betalinskortene, belært af den økonomiske krise i 2022
Af Dan Bjerring
Tidligere finansminister Thor Pedersen (V) kom galt afsted, da han med henvisning til økonomernes modelberegninger, henviste til, at dansk økonomi var så stærk, at vi ”snart kunne købe hele verden”.
Helt så bombastisk er der ingen politiker eller økonom, der tør udtale sig i dag, men det er en kendsgerning, at dansk økonomi fortsat kører på 1. klasse.
Cheføkonom i Brancheforeningen Aktive Ejere, Bo Sandberg, forklarer, at de gode takter i dansk økonomi fortsatte i 3. kvartal - trods en lille revision nedad i forhold til første offentliggørelse for en måned siden.
Brændt barn skyr ilden
Men det er en fremgang, som forbrugerne tilsyneladende ikke lader sig forføre af. Tværtimod rammer forbrugerforventningerne i december det laveste niveau i år:
- Dermed må man endnu engang konstatere, at forbrugertilliden svinger markant ude af takt med stort set samtlige andre økonomiske nøgletal herhjemme, siger Bo Sandberg
Der var en sæsonkorrigeret BNP-vækst på 0,9 procent fra 2. til 3. kvartal 2024. Opgjort på årsbasis – væksten fra 3. kvartal 2023 til 3. kvartal 2024 – er der en økonomisk vækst på 3,1 procent:
- Og hvis vi for at få pladen fuld, ser på årets første tre kvartaler samlet set, så er BNP-væksten opgjort til flotte 3,0 procent, siger Bo Sandberg.
Fortsat solidt opsving
Selv om der er tale om et fortsat solidt opsving, er det dog ikke så bredt funderet som tidligere.
Det er især medicinalindustrien og eksporten af medicin, der trækker læsset. Eksempelvis er privatforbruget fortsat ret moderat med en samlet vækst på 0,9 procent i 2024, og udviklingen i investeringerne i blandt andet boliger, går baglæns med 3,1 procent.
Trods solidt opsving – særlig trukket af eksporten – og trods rekordhøj beskæftigelse og dermed høj jobsikkerhed, så befinder forbrugerforventningerne sig i dybfryseren.
Alene fra november til december er den samlede forbrugertillidsindikator faldet fra -9,3 til -13,1.
International usikkerhed
Det er ifølge Bo Sandberg især forbrugernes forventninger til dansk økonomi det næste år, der trækker nedad:
- Her er det givetvis international usikkerhed, lavvækst i nabolande og muligvis udsigt til handelskrig, der spiller ind, siger Aktive Ejeres cheføkonom.
Forbrugerens bedømmelse af egen økonomi er straks noget bedre – og her er det nære ting som rentefald, reallønsfremgang og jobsikkerhed, der tæller i den positive vægtskål:
- Det får os bare ikke i særlig høj grad til at svinge betalingskortene, da inflationschokket fra 2022 stadig sidder i os, siger Bo Sandberg.
Klimabevidsthed
Dertil kommer nogle mere strukturelle ændringer i forbrugsmønstre og vaner, som muligvis ikke opfanges i den månedlige forbrugertillidsmåling.
Klimabevidsthed betyder, at mange forbrugere efterspørger genbrug og oplevelser i højere grad end traditionelt materielt forbrug – samtidig med at mange også sparer ekstra op for selv at kunne tilrettelægge mixet mellem arbejde og fritid i den arbejdsmæssige senkarriere.