Aktuelle nyheder - Byggeri

Med en bestyrelse fulgte 20 mio. kr. på tre årTrods en i forvejen sund og veldrevet virksomhed havde Mikkel Christensen brug for nogen, der kunne tage ham op i helikopteren og skabe et overblik over MC Tags fremtidige muligheder – og det fik han.

Med en bestyrelse fulgte 20 mio. kr. på tre år

Efter et langt tilløb valgte ejeren af MC Tag at ansætte en professionel bestyrelse, og det har han på intet tidspunkt fortrudt. Det eneste, der ærgrer ham, er, at han ikke gjorde det noget før

Del artiklen på

Da Mikkel Christensen startede som selvstændig i 1998, var det ikke planen, at hans tagdækkerfirma MC Tag skulle vokse sig så stort, som det er i dag med 50 mand og en tocifret millionomsætning.

Men sådan skulle virkeligheden vise sig at blive for virksomhedsejeren fra Kolind, der i de første mange år bare forsøgte at følge så godt med, han kunne:

- På papiret er jeg jo direktør, men jeg bliver ved med at kalde mig tømrersvend. Jeg gik fra niende klasse og ind i faget. Det er min faglige baggrund. Hen ad vejen har jeg så måttet lære, hvordan man udvikler en forretning, medarbejderpleje, og hvad der ellers hører med, fortæller Mikkel Christensen og tilføjer, at selvom tilfredsheden ved at gøre tingene selv ofte er stor, så betyder dét at stå alene med beslutningerne også, at man konstant er omdrejningspunkt for alting:

- Alt landede på mit bord, og alle kom til mig, medarbejdere og kunder. Det gjorde det svært at bevare overblikket, og selvom at jeg utallige gange forsøgte at få lagt strategiplaner for fremtiden, så holdt de aldrig. Dagligdagen trængte sig hele tiden på og rykkede derudaf.

Og sådan gik det i mange år. For selvom Mikkel Christensen allerede i 00’er, da MC Tag voksede til en 25-mand stor virksomhed, der lagde 1100 nye tage om året, gik med tanker om at ansætte en bestyrelse, kom han hurtigt fra det igen. Økonomi og mindreværd, lyder hans egen begrundelse:

- Som mange andre var jeg bange for, at det ville blive for dyrt, og så tvivlede jeg meget på, om min lille butik overhovedet var interessant nok for udenforstående virksomhedseksperter.

Han kontaktede Væksthuset Midtjylland for at få rådgivning, og her vurderede man, at en professionel bestyrelse ville være en god ide og hjalp med at udforme en beskrivelsen af, hvad MC Tag søgte.

Opslaget blev slået op på LinkedIn, og inden for kort tid tikkede 45 ansøgninger ind. Og dermed blev Mikkel Christensens årelange tvivl på fremtiden og virksomhedens potentiale punkteret:

- Der var virkelig mange interesserede ansøgere, og de kunne se, at hos os var der noget at tage fat i, som kunne ændres og blive bedre. Flere at dem kendte endda ikke til byggebranchen. Men de vidste noget om drift og økonomi og udvikling, og det havde vi brug for.

Valgte to og fik mere end dobbelt op
I udgangspunktet var MC Tag på udkig efter en enkel person. Men efter samtalerne besluttede man sig for at ansætte to: Lars Dige Knudsen og Helle Sofie Kaspersen som henholdsvis bestyrelsesformand og næstformand.

- Lars kommer fra den finansielle verden og med stor erfaring inden for ledelses- og bestyrelsesarbejde, mens Helle bidrager til det juridiske og ift. HR og medarbejderudvikling. Så de supplerer hinanden virkelig godt, fortæller direktøren og medgiver, at det selvfølgelig er dyrere med to i stedet for én, men at valget har betalt sig tilbage mange gange:

- Man skal se det som en investering og ikke en udgift. Og jeg er meget tilfreds med min investering.

Som det første gik den nye bestyrelse og Mikkel Christensen i gang med at lægge en strategi for virksomhedens mål for 2018: Hvilke opgaver skulle tages ind; man satte en målsætning for indtjeningen, omsætningen og overskuddet; og der blev udarbejdedet en plan for de blødere værdier omkring medarbejdernes og kundernes tilfredshed.

Allerede det første år var resultatet forbedret så meget ift. året før, at udgifter til bestyrelsens lønninger var indtjent. Det samme var tilfældet i 2019, og forventningerne til årets omsætning lyder på 50 mio. kr. med tilhørende fornuftig indtjening – 20 mio. kr. mere end tre år tidligere:

- Det eneste, jeg ærgrer mig over, er, at vi ikke fik en bestyrelse tidligere. Så havde vi i dag været en endnu bedre virksomhed, siger Mikkel Christensen og vender tilbage til tiden, hvor det på virksomhedens ugentlige ledermøder var svært at komme igennem med ideer til, hvordan virksomheden kunne udvikle sig.

For alle mødedeltagere var en del af hverdagens arbejdsopgaver:

- Det blev ofte opfattet som en byrde, der blev lagt over på medarbejderne, som skulle løbe 30 % hurtigere, hvis vi skulle vækste 30 %. Men sådan hænger det nødvendigvis ikke sammen, for flere nye opgaver kan også løses ved at tage flere nye ansatte ind. Den sparring har jeg nu med bestyrelsen, som ikke er en del af det daglige, og derfor ikke er præget af det. Det er ikke dem, der skal løfte virksomheden, men dem, der skal beslutte, hvordan vi gør det.

Virksomheden inddrog medarbejderne fra start og spurgte ind til, hvordan de så firmaets udvikling fremover og tog imod inputs. Alle har derfor oplevet, at de var med til at løfte MC Tag i flok.

Alle er en del af udviklingen
I sådan en proces er kommunikation altafgørende, og MC Tags direktør fortæller, at virksomhedens håndværkere i starten var skeptiske over de nye folk, der nu kom ind med deres fine cv’er og skulle bestemme. Men også her blev de forudindtagede, negative antagelser punkteret:

De to bestyrelsesmedlemmer inviterede alle medarbejdere ind til en workshop, hvor det blev drøftet, hvad virksomheden var god til, og hvad den var mindre god til; hvilke muligheder medarbejderne så i fremtiden, hvilke trusselsbilleder ift. markedet og konkurrenter mm. Herudfra blev udarbejdet en SWOT-analyse, som dannede grundlag for MC Tags nye strategi, der blev præsenteret for de ansatte, afsluttende med et glas rødvin og pizza.

- Det gjorde, at alle følte, at de var en del af udviklingen, fordi de kunne genkende sig selv i planerne. Og alle forstod, at Lars og Helle var en del af virksomheden for at udvikle og skabe værdi. Vores virksomhedskultur, vores ’familie’, skulle ikke ændres – den skulle bare vokse, fortæller Mikkel Christensen og tilføjer, at ikke én medarbejder har søgt andet sted hen efter bestyrelsens ankomst, tværtimod:

- Udviklingen har endda tiltrukket medarbejdere. Det skyldes, at vi som en del af processen er blevet bedre til at fortælle om vores fokus på at styrke samarbejdet mellem bestyrelsen, ledelsen og medarbejderne for at være de bedste. Det rygtes hurtigt, og derfor er vi de seneste tre år også gået fra at være 30 til i dag 50 tilfredse ansatte. Og medarbejderne skal være tilfredse, for det er dér, det hele starter.

100 % i virksomhedens interesse
Hvor det så slutter, ved ingen. Men i modsætning til før, hvor fremtiden frustrerede, og større beslutninger blev truffet med rystende hænder, føler direktøren, at virksomheden er godt klædt på til, hvad der end måtte komme:

- Det var jo de færreste, der forudså finanskrisen. Men nu står vi i en corona-pandemi, og der taler vi i bestyrelsen om, hvad vi skal gøre for ikke at tabe terræn. Jeg har nu tid til bedre at følge med i markedet og den grønne udvikling, hvor vi skal være med. Men hvad skal vores rolle være? Sådanne spørgsmål vender jeg med Lars og Helle, så vi står stærkere til kommende udfordringer. Og de seneste tre år har vist, at vi når de mål, vi sætter, og det giver også en ro og tryghed.

Mikkel Christensen anbefaler derfor alle virksomheder, der gerne vil vokse, til at få en bestyrelse:

- Jeg er en god håndværker, hvis jeg selv skal sige det. Men jeg kom ud med en super dårlig niende klasses eksamen, og den kan ikke altid bære alene at skulle tage skridtet videre op.

Han understreger dog også vigtigheden af at se en bestyrelse som sparringspartnere og ikke kontrollanter. For det kommer der intet godt ud af:

- Jeg hører ofte fra ejere, der ikke har en bestyrelse, at de ikke vil have nogen ind, der overtager deres firma. Sådan er det ikke. Og man skal huske på, at en bestyrelse arbejder 100 % i virksomhedens interesse i modsætning til f.eks. banken eller andre, som rådgiver én. De kan sagtens rådgive godt, men de har altid også deres egne interesser.

-kj

Læs mere om Byggeri

27/11 2020
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerByggerådgivningBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.