Ny motorvej til 11 milliarder kroner på Sjælland i støbeskeen

Ny motorvej til 11 milliarder kroner på Sjælland i støbeskeen

Ifølge en analyse fra Region Sjælland vil en motorvej på 70 kilometer mellem Næstved, Slagelse og Kalunborg indebære en samfundsmæssig gevinst på 1,4 mia. kr.

Region Sjælland har i samarbejde med Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner fået udført en samfundsøkonomisk analyse og kortlagt gevinsterne for borgerne ved anlæg af den Sjællandske Tværforbindelse. Det er en motorvejsforbindelse mellem de 3 byer. Hovedresultatet er, at den Sjællandske Tværforbindelse har en positiv samfundsøkonomisk værdi. Tiden er inde til at komme videre med etableringen, hedder det i en meddelelse fra Region Sjælland.

Etableringen af denne motorvejsforbindelse er et højt prioriteret fælles ønske fra Region Sjælland og de sjællandske kommuner. Forbindelsen indgår i de fælles prioriteringer i det sjællandske trafikindspil fra 2024 ”Sjælland baner vejen frem”.

Den nye analyse viser, at Tværforbindelsen har en positiv samfundsøkonomisk værdi på 1,4 milliarder kroner.

Det svarer til en forrentning på 3,6 procent, som skal sammenholdes med ”kravet” på cirka 3,2 procent for, at investeringer er samfundsøkonomisk rentable.

Regionsrådsformand i Region Sjælland Trine Birk Andersen udtaler I den forbindelse:
- Vi, region og kommuner, har sammen arbejdet for denne forbindelse i mange år. Vi har været overbevist om dens værdi for vores borgere, virksomheder og for hele samfundet. Det får vi nu bekræftet.

Analysen beskriver, hvordan Tværforbindelsen i praksis kommer borgerne til gode med bedre tilgængelighed til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter med videre.

- Jeg vil nok helt naturligt pege på fordelene ved, at borgerne får hurtigere adgang til flere jobs og tilsvarende et større arbejdskraftopland for vores virksomheder, fremhæver Kalundborgs borgmester Martin Damm.

Borgmester Knud Vincents fra Slagelse Kommune peger på den bedre tilgængelighed til uddannelsesinstitutionerne:

- De unge vil få bedre muligheder for at nå til deres ønskede uddannelsesinstitution. Der kan være rigtig langt for nogle ikke mindst i forhold til at nå specialiserede uddannelser, som måske kun udbydes i en af vores kommuner.

Næstvedmotorvejen mellem Rønnede/Sydmotorvejen og Næstved forberedes med en miljøkonsekvensvurdering, som er ved at blive afsluttet. Næstvedmotorvejen er første del af den samlede Sjællandske Tværforbindelse.

I Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til at etablere Næstvedmotorvejen og til en forundersøgelse af den Sjællandske Tværforbindelse.

Det vil være oplagt at fremskynde forundersøgelsen af Tværforbindelsen, så den kan etableres samtidig med Næstvedmotorvejen eller i forlængelse af denne.

Næstveds borgmester Carsten Rasmussen er meget opmærksom på dette forhold:

 Nu skal vi have Næstvedmotorvejen helt på plads med miljøkonsekvensvurderingen og derefter en anlægslov. Og det er da helt oplagt at gå videre med en etablering af den resterende del af den Sjællandske Tværforbindelse.


Fakta:
Den Sjællandske Tværforbindelse er en motorvejsforbindelse på ca. 69,5 kilometer til en anlægsudgift på ca. 11,3 mia. kr. inkl. reserver.

Infrastrukturplan 2035. Statslig aftale fra 2021 omkring realiseringen af en række infrastrukturprojekter.

Sjælland baner vejen frem. Region Sjælland og kommunernes fælles trafikindspil fra 2024
Samfundsøkonomisk analyse og kortlægning af gevinster for borgerne.

Analyserne er udført af konsulenthuset Impact Economics oktober 2025. Den samfundsøkonomiske analyse er betalt af Region Sjælland og den supplerende kortlægning af gevinster for borgerne er betalt af Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner. Rapporterne vedlægges.

-kis

 

14/10 2025
  • Konkurser i byggeriet (Uge 47/2025-1)

    Konkurser i byggeriet (Uge 47/2025-1)

    byggeri ›BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
  • Hillerødmotorvej bliver over 30 procent dyrere

    Hillerødmotorvej bliver over 30 procent dyrere

    politik ›Regeringen garanterer fuld motorvejsløsning for Hillerødmotorvejens forlængelse og anlæggelse af motorvejen mellem Næstved og Rønnede
  • 3.665.000 lastbiler til og fra Lynetteholmen

    3.665.000 lastbiler til og fra Lynetteholmen

    entreprenoer ›Lynetteholmen skal får tilført 350 læs jord i døgnet, men lastbilerne skal jo også retur, så det reelle antal lastbilkørsler er cirka 700 i døgnet
  • Meget lav ledighed inden for byggeri og anlæg

    Meget lav ledighed inden for byggeri og anlæg

    byggeri ›Ledigheden i september 2025 var på blot 2,2 pct. – et fald fra 2,4 pct. året før. Danske Byggefag opfordrer til øgets satsning på erhvervsuddannelser
  • Bygherre frygter nej til højhus i Hobro

    Bygherre frygter nej til højhus i Hobro

    byggeri ›Planklagenævnet har underkendt en lokalplan, der tillader opførelsen af et højhus på 15 etager - og nu er der også gået politik i det
  • Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    byggeri ›Forsvarsvirksomheden Terma har vokseværk og har brug for at udvide pladsen med et nyt logistikcenter, der bliver på 2.144 kvadratmeter
  • Regler står i vejen for nyt byggeri i København

    Regler står i vejen for nyt byggeri i København

    byggeri ›Frem mod 2060 vil København have behov for omkring 75.000 flere boliger, viser en ny analyse fra EjendomDanmark. Især de mindre boliger bliver en mangelvare, men reglerne står i vejen for at bygge til fremtiden.
  • EU-taksonomi på forståeligt dansk

    EU-taksonomi på forståeligt dansk

    byggeri ›For at gøre det lettere at finde hoved og hale i EU’s definition af bæredygtighed har en bred arbejdsgruppe med Dansk Standard og DTU Construct i spidsen udviklet tre vejledninger, der oversætter EU’s krav til en fælles dansk forståelse