Lad der blive lys
ifølge 1. Mosebog skabte Gud himlen og jorden, og på den tredje dag sagde han: "Der skal være lys"! Og der blev lys.... Det er således en tung arv, Dansk Center for Lys har videreført de seneste 78 år
Af Dan Bjerring
Dansk Center for Lys bliver en del af TEKNIQ fra 1. august. Målet er at samle hele værdikæden i ét et nyetableret netværk - TEKNIQ Dansk Center for Lys. Det nye netværk etableres officielt den 1. august
Netværket bringer installatører, producenter, rådgivere, arkitekter og lysdesignere tættere sammen på tværs af hele værdikæden.
Formålet er at skabe et fagligt fællesskab, der kobler viden om teknik, energi, kunstlys og dagslys samt bæredygtighed med et klart fokus på trivsel, funktion og æstetik.
Ifølge Andreas Schelbeck, der er underdirektør i TEKNIQ er formålet at stå stærkere, når det tekniske erhvervsliv skal tale med én stemme over for beslutningstagerne om alt fra standarder og rammevilkår til fremtidens bæredygtige løsninger.
Eksisteret siden 1948
Niels Knudsen, formand for Dansk Center for Lys peger på, at Dansk Center for Lys har eksisteret i 78 år og har arbejdet for at fremme forståelsen for den gode belysnings betydning i alle aspekter af samfundet og hverdagen
- Set fra Dansk Center for Lys' perspektiv giver det nye netværk os mulighed for at fortsætte vores arbejde, der har stået på siden 1948, med at fremme dansk lyskultur, formidle viden og udbrede forståelsen for god og hensigtsmæssig belysning, siger han.
Videndeling
Med det nye netværk får branchen et fælles forum til at udvikle og dele viden, der sikrer, at belysningsløsninger lever op til fremtidens krav om energieffektivitet, bæredygtighed og trivsel.
Det nye netværk bliver desuden et forum for videndeling og faglige aktiviteter.
Netværket TEKNIQ Dansk Center for Lys er åbent for virksomheder, organisationer, forsknings- og uddannelsesmiljøer og lign., der arbejder med belysning på tværs af værdikæden.
DanB