Foto: Sund & BæltFemernkontrakter indgået uden at kende tyske myndighedskrav
Femern-forbindelse bliver igen forsinket. Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Problemer med et specialfartøj har forsinket byggeriet af Femern Bælt-tunnellen. Den 18 kilometer lange sænketunnel bygges med 73.500 ton tunge og 217 meter lange betonelementer, der nedsænkes og samles på havbunden.
Disse elementer er væsentligt tungere og større end de tilsvarende elementer, der blev benyttet til at bygge Øresundstunnelen.
Dertil kommer, at arbejdet foregår på en gennemsnitlig vanddybde på 30 meter, som er dobbelt så meget som på Øresund, og det kræver et avanceret og unikt fartøj med komplekse mekaniske og elektroniske installationer.
Fartøj ikke færdigtestet
Men det specialbyggede fartøj er endnu ikke færdigtestet og godkendt af myndighederne, og klargøringen af fartøjet er 1½ år forsinket i forhold til planen.
Med den nuværende forsinkelse skønnes det vanskeligt at færdiggøre tunnelen efter den oprindelige tidsplan:
Det er usikkert, hvor meget af den tabte tid, der kan indhentes i de kommende år.
Da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndighedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået.
Derfor var det ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne til eksempelvis arbejdsskibenes støjudledning.
Kendte ikke tyske myndighedskrav
Det kan vanskeliggøre en senere acceleration af byggeprocessen, da de tyske myndigheder ikke ligefrem er nemme at arbejde sammen med.
Kontrakterne er snart ti år gamle, og de er ifølge Sund & Bælt indgået, før man kendte omfanget af de tyske myndighedsvilkår.
Sund & Bælt er i løbende dialog med de tyske myndigheder om at finde praktiske løsninger på både kravene til undervandsstøj og sedimentspild i tysk farvand.
Desuden mangler en udjævning for dele af tunnelrenden med grus, da supplerende geotekniske undersøgelser har vist, at noget af tunnelrenden er omkring 30 cm dybere end planlagt.
Brugerbetalt anlæg
Den anden del af projektet, de danske jernbaneanlæg til Femern Bælt-tunnelen, der består af 110 kilometer ny dobbeltsporet jernbane fra Ringsted til Rødby, følger tidsplanen.
Det samlede projekt vil ifølge Sund & Bælt kunne gennemføres uændret som et brugerbetalt anlæg, som det er forudsat i anlægsloven.