Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfaltArkivfoto

Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

Det hele endte dog i ingenting, for de billigste tilbud vandt over klimahensynet

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Jens Meilvang (LA) har bedt transportminister Thomas Danielsen (V) redegøre for den aktuelle situation og den videre proces for Vejdirektoratets pilotprojekt med klimavenligt asfalt, hvor der i ti større udbud indregnes en ”skyggepris” pr. ton CO2.

Ifølge ministeren har Vejdirektoratet i 2024 gennemført ni pilotprojekter, hvor en norsk konkurrencemodel afprøves.

I pilotprojekterne gives der en konkurrencemæssig fordel til den tilbudsgiver, der i forbindelse med tilbudsgivningen tilbyder det laveste CO2-aftryk.

Klimarådets vurdering
Prisen pr. reduceret ton CO2 fastsættes af bygherre, så tilbudsgiverne har incitament til at reducere CO2 op til den fastsatte beløbsgrænse, og i Vejdirektoratets pilotprojekter er der anvendt en betalingsvillighed på 1.500 kroner pr. reduceret ton CO2.

Det svarer til Klimarådets vurdering af prisen for at indfri 70-procentmållet i 2030:

- De ni pilotprojekter bidrager med erfaringer og input til modellens anvendelsesmuligheder. I udbuddene af de ni entrepriser var det beskrevet sådan, at den tilbudsgiver, der tilbød det laveste CO2-aftryk, fik et tillæg til tilbudsprisen på 0 kroner.

- For de øvrige tilbudsgivere beregnes differencen i CO2-aftrykket mellem deres tilbud og det laveste tilbudte CO2-aftryk, forklarer ministeren.

Tillægget til tilbudssummen fastsættes ved at gange denne difference med 1,5 kr./kg CO2.

Ni pilotprojekter i hele landet
De ni pilotprojekter var fordelt over hele landet og var mindre entrepriser i størrelsesordenen 3-11 millioner kroner.

De første fire entrepriser blev ifølge Thomas Danielsen udbudt i april, og efter udbuddet af de første fire entrepriser var der tid til at indarbejde ændringer til udbudsmodellen, inden de sidste fem entrepriser blev udbudt i juli:

- I fire af de ni entrepriser havde den vindende tilbudsgiver det laveste tilbudte CO2-aftryk. I de resterende fem entrepriser havde den vindende tilbudsgiver et CO2-aftryk, der var højere end det laveste tilbudte CO2-aftryk.

- Disse fem tilbudsgivere fik derfor et evalueringsteknisk tillæg til tilbudsprisen. Tillæggene var i størrelsesordenen 11.164 kroner – 68.670 kroner og havde ikke en betydning for tildelingen af entrepriserne, oplyser ministren.

Prisen blev afgørende
I alle ni entrepriser var det prisen, der var af gørende for, hvem der vandt kontrakten. Hvis tillæggene skulle have haft betydning for tildelingen af entrepriserne, skulle betalingsvilligheden pr. reduceret ton CO2 have været betydelig højere, end de 1.500 kroner, der blev anvendt i de ni entrepriser:

- I de situationer, hvor der i udførelsen af entreprisen var udledt mindre CO2 end det, der fremgik af tilbuddet, blev der udbetalt en bonus svarende til 1,5 kr./kg CO2. I ét tilfælde var der udledt mere CO2 end tilbudt.

- Her blev der pålagt en bod svarende til tre kr./kg CO2, der var udledt mere end tilbuddet. På de ni entrepriser blev der samlet set reduceret 68 ton CO2 fra tilbud til regnskab, oplyses det videre.

Endnu ikke evalueret
Evalueringen af konkurrencemodellen er i gang, og der er endnu ikke taget stilling til, om modellen eventuelt skal justeres og afprøves på flere pilotprojekter i 2025.

Der arbejdes på et evalueringsnotat, hvor effekterne af konkurrencemodellen vurderes sammen med potentialet ved at anvende den i nye pilotprojekter.

15/1 2025