København hårdest ramt af indbrud i varebiler

København hårdest ramt af indbrud i varebiler

TEKNIQ peger på, at en større stigning i antallet af tyverier fra varebiler er skidt nyt for erhvervslivet. Indbrud i varebilen betyder besvær, mistet omsætning og forsinkede opgaver

Af Dan Bjerring

Ikke mindst byggebranchen er hårdt ramt af indbrud og tyverier fra varebiler. Og det er svært at gøre sit arbejde som planlagt; skifte en varmepumpe, ordne gulvvarmen eller etablere sikringsskabe og stikkontakter, når det nødvendige værktøj er stjålet fra varebilen.

Det stigende antal tyverier fra varebiler gør livet surt for virksomhederne, og det seneste år er antallet af tyverier fra varebiler steget med 17 procent - fra 3.873 anmeldte tyverier fra varebiler i 2023 til 4.540 sidste år - viser nye tal fra Rigspolitiet..

Koster branchen dyrt
Maria Schougaard Berntsen, underdirektør hos TEKNIQ slår fast, at tyverier fra varebiler hver dag koster virksomhederne i installationsbranchen dyrt.

Det er ikke kun tabet af dyre lasermålere og boremaskiner, der er problemet. Det koster også i tabt arbejdsfortjeneste, ombooking af kunder, bøvl og besvær, når ens varebil er brudt op eller vinduerne smadrede.

En ulige kamp
TEKNIQ’s seneste medlemsundersøgelse viste, at omkring hvert fjerde af virksomhed havde oplevet at have indbrud i deres varebil i løbet af et år:

- Virksomhederne gør alt, hvad de kan, for at sikre sig med for eksempel GPS og DNA-mærkning. Men det er en ulige kamp, så der er brug for at gøre mere.

- En oplagt mulighed kunne være, at politiet delte tyveridata i realtid, så man som virksomhed og borgere kunne være opmærksomme på igangværende indbrudsbølger, siger Maria Schougaard Berntsen.

Politiet må mere på banen
Problemet med indbrud er særlig stort i Københavns, Nordsjællands og Fyns politikredse, hvor antallet af tyveri fra varebiler er steget med henholdsvis 91 procent, 36 procent og 55 procent fra 2023 til 2024:
- Virksomhederne har naturligvis selv et ansvar for at sikre sig bedst muligt, og det gør de også i stor stil. Det er i sidste ende politiet, der skal på banen – og hvis de ikke har de nødvendige redskaber for at løse det her, så må de jo råbe op højere i systemet.

- Jeg forestiller mig i hvert fald, at politi eller politikere ville reagere, hvis antallet af indbrud i folks hjem pludselig steg lige så eksplosivt, slutterr Maria Schougaard Berntsen.

2/3 2025
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    biler-til-byggebranchen ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning