Modulvogntog kan blive 30 centimeter længere

Modulvogntog kan blive 30 centimeter længere

Flere lastbilproducenter har udviklet aerodynamiske førerhuse. Det kan bidrage til at reducere energi- og brændstofforbruget med cirka fem procent

Løsningen med aerodynamiske førerhuse er efterspurgt af blandt andre byggebranchen, og derfor bliver forsøgsordningen for modulvogntog nu udvidet til også at omfatte lastbiler med aerodynamiske førerhuse.

De aerodynamiske førerhuse er længere end førerhusene på almindelige lastbiler, og selv om modulvogntog er 30 centimeter længere med aerodynamiske førerhuse end de nuværende tilladte 25,25 meter vil det være muligt at tillade dem uden større tilpasninger af det vejnet, som modulvogntog i dag må benytte.

Samtidig vil længere modulvogntog med aerodynamiske førerhuse ifølge Transportministeriet ikke påvirke trafiksikkerheden.

Træder i kraft næste år
Vejdirektoratet vurderer dog, at der kan være behov for at lave vejtilpasninger i visse situationer, især ved skarpe sving og primært på det kommunale vejnet.

Det politiske flertal, der står bag den nuværende forsøgsordning med kørsel med modulvogntog, har besluttet at anvende ti millioner kroner fra den pulje, der i 2014 blev afsat til at indrette næsten hele det statslige vejnet til kørsel modulvogntog, til den nødvendige tilpasning af vejnettet til de op til 30 centimeter længere modulvogntog.

Ændringen forventes at kunne træde i kraft i 2026.

DanB

7/4 2025
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    biler-til-byggebranchen ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning