Nu skal der være styr på vinterdækFoto Vejdirektoratet

Nu skal der være styr på vinterdæk

Færdselsloven bliver nu strammet, så det klart og tydeligt fremgår, at førerne af både lastbiler og personbiler ikke må køre ud i vintervejr med uegnede dæk

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Bedre sent end aldrig, vil mange nok sige, efter at det står klart, at der er politisk flertal på Christiansborg for at stramme reglerne for, hvilke dæk, der må benyttes, i eksempelvis glat føre.

Samtidig bliver der øgede krav til dækmønster for lastbiler.

Erfaringerne viser ellers, at langt de fleste danskere har styr på deres dæk, når vinteren kommer. Der er kø ved autoværkstederne for at få skiftet fra sommer til vinterdæk, når den førte sne er landet – knap så hurtigt går det den modsatte vej – men hvert år er der eksempler på både lastbiler og personbiler, der trodser vintervejret og tager chancen på sommerdæk.

Samme som i Tyskland og Sverige
Det vil regeringen nu sætte ind overfor. Derfor har transportminister Thomas Danielsen (V) sendt et lovforslag i høring, hvor man skærper kravene, så det bliver helt klart, at det er førerens pligt – med bødestrafansvar – at sikre, at man ikke kører med uegnede dæk, når der er sne, is og sjap.

Det er samme princip, som man har i Tyskland og Sverige:

- Det er helt grundlæggende sund fornuft, siger Thomas Danielsen.
Samtidig gennemføres en kampagne, der skal sætte fokus på dækkene, med en informationsindsats, så ingen bør være i tvivl om reglerne.

Skal reglerne strammes yderligere?
Ikke nok med det, for desuden holder de danske myndigheder vi øje med, om andre lande har gode erfaringer med endnu strengere krav – eksempelvis om der skal indføres krav om vinterdæk i bestemte måneder.

Det forventes foreløbig, at bøden for at køre med ”uegnede dæk” bliver 1000 kroner – vel at mærke pr. dæk.

Parallelt med det bliver kravet til dækmønster for lastbiler hævet fra 1 mm til 1,6 mm - det samme som i Tyskland og Holland.

Denne ændring bliver justeret administrativt i detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr og forventes klar til sommer

Lovforslaget skal efter planen fremsættes efter nytår og kan træde i kraft den 1. juli.

8/12 2024
  • Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    nedrivning-og-miljoesanering ›Det bliver ikke alene dyrt i erstatninger til minkfarmerne, at Mette Frederiksen ulovligt beordrede alle mink aflivet. Det koster også dyrt at rive minkfarmene ned
  • Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    biler-til-byggebranchen ›Det hele endte dog i ingenting, for de billigste tilbud vandt over klimahensynet
  • Ikke så meget ståhej

    Ikke så meget ståhej

    biler-til-byggebranchen ›Nic. Christiansen Gruppen er ny Ford-importør i Danmark, men Kolding-virksomheden har indtil gået stille med dørene og ikke gjort synderlig opmærksom på sig selv efter overtagelsen. Flere personalespørgsmål melder sig
  • 50.000 kroner bagud før moms

    50.000 kroner bagud før moms

    biler-til-byggebranchen ›e-Transporter er 50.000 kroner bagud før moms for billigste version af e-Transporter, der er udstyret med en motor på 136 HK og en batteripakke på 64 kWh, der skulle give bilen en rækkevidde på 330 WLTP kilometer
  • Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    byggeri ›Mange danskere har stadig inflationschokket i 2022 siddende i kroppen og vil hellere konsolidere deres privatøkonomi
  • Et rullende værksted fra Østen

    Et rullende værksted fra Østen

    biler-til-byggebranchen ›E-Vali fra Byd garanterer omfangsrig varetransport i byerne, men med helt lodrette vægge, masser af gulvplads og en fornem højde kan man løse en lang række opgaver på stedet
  • Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    byggeri ›Der var 2.491 konkurser i aktive virksomheder i 2024, og det er noget færre end i 2022 og 2023. Det er dog på niveau med gennemsnittet over de seneste ti år
  • En anderledes tysker

    En anderledes tysker

    biler-til-byggebranchen ›Der er en ny, tysk spiller på markedet. LCity rammer nærmest plet på alt, hvad konkurrenterne rammer skævt på. Vi venter spændt på en pris