
Tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus sendt i høring
18.000 køretøjer kører på Marselis Boulevard hver dag. Det er særligt trafik til og fra havnen, der belaster vejen, herunder cirka 3000 lastbiler og sættevognstog i døgnet
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Som en del af Infrastrukturaftalen fra 2021 blev partierne enige om at afsætte penge til en tunnel under Marselis Boulevard, der kan flytte den tunge, gennemkørende trafik under jorden.
Siden aftalen blev indgået har Vejdirektoratet arbejdet på miljøkonsekvensvurderingen af projektet.
Miljøkonsekvensvurderingen viste blandt andet, at projektet var dyrere end angivet i den oprindelige aftale, hvilket der er enighed om at finansiere.
Derudover har der været en udfordring med placering af overskudsjord, hvor der nu er enighed om at bruge jorden til at etablere en støjvold ved Stavtrup.
Etableringen af støjvolden og støjskærme ved Stavtrup vil betyde, at ca. 860 boliger får reduceret støjen med mere end 3 dB.
Lovforslag sendt i høring
På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen er forligskredsen nu klar til at sende lovforslaget om anlæg af tunnelen i offentlig høring. Det er planen, at lovforslaget skal behandles i Folketinget i foråret.
Fakta om tunnelen under Marselis Boulevard:
• Tunnelen er cirka 2 kilometer lang og skal forbinde motorvejsnettet med Aarhus Havn
• Tunnelen starter i vest ved Åhavevej og slutter ved Østhavnsvej
• Der skal etableres fire kørebaner med to ensrettede kørebaner i hvert tunnelrør. Tunnelrørene bliver 9 meter brede.
• Hastighedsgrænsen bliver 60 km/t
• Selve anlægsarbejdet udføres ved at grave Marselis Boulevard op, etablere tunnelrørene og derefter etablere Marselis Boulevard igen.
• Miljøkonsekvensvurderingen af anlægsprojektet var i offentlig høring frem til den 9. januar 2025