scroll
Aalborg vil lange sagsbehandlingstider til livs med slukkede telefoner og kortere snor De nye tiltag træder i kraft den 1. september 2024. pFoto: ron dyar, Unsplash

Aalborg vil lange sagsbehandlingstider til livs med slukkede telefoner og kortere snor

Er der for mange og tydelige mangler i en ansøgning, bliver ansøgningen afvist og sagen lukket, og ansøgningen må starte forfra. Kommunens medarbejdere kommer dermed i højere grad til at bruge tiden på at behandle ordentlige ansøgninger

Aalborg Kommunes afdeling for byggeri indfører 1. september 2024 en række ændringer i byggesagsbehandlingen, som skal bidrage til at nedbringe de lange sagsbehandlingstider.

Blandt initiativerne er en månedlig 'fokusuge', hvor telefoner er lukket for personlige henvendelser til byggesagsbehandlerne, ligesom skærpede krav til ansøgningsmaterialet også er en del af de nye tiltag.

Tiltagene sker for at frigøre tid til kerneopgaven - nemlig at træffe afgørelser i byggesager til gavn for borgere og virksomheder i Aalborg Kommune.

De nye tiltag skal skabe mere fokuseret tid til de enkelte sagsbehandlere. Samtidig vil der også blive stillet større krav til indholdet af byggeansøgningerne, hvis sagen skal kunne tages under behandling.

- Som offentlig myndighed skal vi hele tiden have fokus på at anvende vores tildelte ressourcer bedst muligt og forsøge at overholde de servicemål, som regeringen og KL har fastsat for byggesagsbehandlingen i Danmark.

Den høje sagsmængde og den stigende kompleksitet har medført en generel stigning i sagsbehandlingstiden.

- Derfor skærper vi nu vores opmærksomhed på at justere arbejdsprocesser og arbejdsgange, så arbejdet udføres så effektivt som muligt, så vi kan reducere sagsbehandlingstiden og som minimum overholde de fastsatte servicemål, siger rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen (V)

Når der er månedlig 'fokusuge', er telefoner lukkede for personlige henvendelser til byggesagsbehandlerne, hvor de til gengæld har fokus på at udstede tilladelser og afslutte byggesager.

- Mange af de opkald, vi får, er opkald, hvor en borger eller en virksomhed vil høre, om vi har modtaget deres ansøgning, hvor langt de er på ventelisten, eller hvor langt vi er med sagsbehandlingen af deres sag.

- Vi vil altid gerne tale med vores ansøgere, men det er også den slags opkald, der desværre tager meget tid fra den egentlige sagsbehandling, som vi jo allerhelst vil bruge vores tid på, udtaler afdelingsleder for Byggeri Mette Hesthaven.

Ud over fokusugerne kommer Byggeri ifølge Mette Hesthaven også til at indføre skærpede krav til ansøgningsmaterialet.

Ansøgninger, der mangler oplysninger, som tydeligt er krævet efter lovgivningen - som for eksempel en fuldmagt fra ejer eller en starterklæring fra en certificeret brand- eller konstruktionsrådgiver - vil uden videre blive afvist, og sagen vil blive lukket.

- Vi bruger rigtig mange ressourcer på at få indhentet det materiale, som skal indgå i en ansøgning om byggetilladelse og danne grundlag for bygningsmyndighedens vurdering af sagen.

- Den tid vil vi i stedet gerne bruge på sagsbehandlingen af de fyldestgørende ansøgninger, hvor ansøgerne har indleveret alt det materiale, som gør, at deres sag er klar til en egentlig myndighedsbehandling, siger Mette Hesthaven.

- En byggesag kan selvfølgelig være så kompliceret, at det kan være svært for borgere at gennemskue kravene til ansøgningen. I de tilfælde anbefaler vi, at man booker et vejledningsmøde på vores hjemmeside, inden man ansøger.

- På vejledningsmødet kan vi blandt andet vejlede om omfanget af den nødvendige dokumentation, tilføjer hun.

-dc

26/8 2024