Byggebranchen hårdt ramt af skrankepaveri Det er på tide, at politikerne reagerer mod det offentliges skrankepaveri

Byggebranchen hårdt ramt af skrankepaveri

En undersøgelse fra SMVdanmark afslørede for nylig, at mange små og mellemstore virksomheder oplever dårlig behandling fra myndighederne

Af Dan Bjerring

Samlet har hver tredje danske SMV følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i mødet med det offentlige i løbet af de seneste to år. Hver femte har endda følt sig blive talt ned til eller intimideret.

Et dybere blik på tallene viser, at bygge- og anlægsbranchen også rammes hårdt. 29 procent af den samlede bygge- og anlægsbranche svarer, at de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i kontakten med det offentlige.

26 procent har modtaget mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning fra offentlige myndigheder.

Mistillid og rigid tilgang
Ifølge Alexander Søndergaard, der er underdirektør i SMVdanmark, er tallene et tegn på en mere grundlæggende udfordring i den offentlige sagsbehandling.

Han kalder det en ”skrankepavekultur”, hvor virksomheder mødes med mistillid og en rigid tilgang, der gør det svært at samarbejde:

- Det undergraver tilliden og hæmmer væksten, særligt i brancher, hvor myndighedskontakt er en del af hverdagen, siger han.

Værst for elektrikerne
Analysen viser store forskelle mellem byggebranchens forskellige fag. Udfordringerne er således generelt størst for elektrikere.

Her melder hele 40 procent om, at de inden for de sidste to år har været i kontakt med det offentlige, hvor de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.

27 procent af elektrikerne angiver, at de har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med det offentlige.

35 procent har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider. Alle tal der ligger over gennemsnittet for SMV’erne i undersøgelsen.

Resultater stikker negativt ud
Også i brancherne ”installation af VVS-, varme- og klimaanlæg” og ”tømrer- og bygningssnedkerarbejde” stikker resultater negativt ud. 27 procent indenfor VVS-branchen oplyser, at de har følt sig talt ned til eller intimideret.

Og 35 procent af tømrere og bygningssnedkere har oplevet urimeligt korte svarfrister:

- Når virksomheder i byggebranchen konstant skal navigere i komplekse regler, søge tilladelser og koordinere med forskellige myndigheder, øges risikoen for misforståelser og frustration.'- Men det gør det ikke mere acceptabelt, at så mange føler sig dårligt behandlet, misinformeret eller direkte initimideret, siger Alexander Søndergaard.

Hvor er politikerne?
SMVdanmark efterlyser en politisk indsats for at sikre en mere konstruktiv og respektfuld dialog mellem virksomheder og myndigheder.

SMVdanmark slår fast, at grundlæggende er det offentlige og de små og mellemstore virksomheder ikke hinandens modstandere. De er på samme hold:

- Derfor er der brug for et opgør med den skrankepavekultur, som alt for ofte spænder ben for gode løsninger. Det kræver vilje til forandring. Både politisk og ledelsesmæssigt i den offentlige sektor, slutter Alexander Søndergaard.

 

3/6 2025