
Debat: AI-agenter automatiserer opgaver og gør det komplicerede simpelt
Serie-iværksætter og foredragsholder, Jonathan Løw, giver her sit bud på, hvordan kunstig intelligens kommer til at få greb om byggeriet i 2025
Der er ikke så meget tvivl om, hvad der bliver det helt store i 2025 indenfor AI – de såkaldte agenter.
Allerede i foråret 2025 forventes OpenAI, der står bag ChatGPT, at lancere agenten 'Operator'. Den bliver den første af mange agenter, som vil kunne styre computere og udføre opgaver for os uden menneskelig indblanding.
Hvor ChatGPT og andre af de nuværende AI-værktøjer primært leverer svar i form af tekster, billeder, video osv., så vil agenter som Operator kunne bruge din computer til at udføre arbejde, uden at du skal involveres i det løbende.
Den vil kunne navigere på hjemmesider, bruge applikationer, planlægge møder, foretage køb og udføre komplekse opgaver i flere trin etc.
Indenfor byggebranchen vil man eksempelvis kunne bruge AI-agenter til et utal af forskellige og smarte ting. Her er fem eksempler:
1. Autonom byggeprojektstyring
Sæt en AI-agent til at overvåge tidsplaner, koordinere leverancer og opdage flaskehalse i byggeprocessen. Hvis en leverance forsinkes, replanlægger agenten selv arbejdet.
2. Materialebestilling og lagerstyring
Sæt en AI-agent til at overvåge materialeforbrug på byggepladsen og automatisk bestille forsyninger baseret på behov, budget og leverandørtilgængelighed.
3. Dokument- og tilladelsesstyring
Sæt en AI-agent til at scanne byggekontrakter, tilladelser og myndighedskrav for at sikre, at alle dokumenter er opdaterede og i overensstemmelse med lovgivningen.
4. Optimering af arbejdsfordeling og skemaer
Sæt en AI-agent til at planlægge arbejdsfordeling for håndværkere, baseret på kompetencer, tilgængelighed og projektfaser.
5. Sikkerhedsovervågning og compliance
Sæt en AI-agent til at analysere videofeeds fra byggepladsen for at opdage sikkerhedsbrud, f.eks. manglende hjelm eller forkert brug af udstyr.
Sådan vurderer du, hvornår en AI agent giver mening at bruge
Hvor ovenstående var science fiction for blot nogle år siden, bliver det virkeligheden i 2025, men ligesom med al anden AI skal vi tænke os godt om.
Vi har fortsat vores sunde fornuft i behold modsat maskinerne, og fornuftens stemme skal hjælpe os med at vurdere, hvor og hvornår en AI-agent giver mening at bruge.
Som serie-iværksætter og foredragsholder om AI er mit fokus altid det jordnære og handlingsorienterede.
Derfor er jeg heller ikke interesseret i al hypen om agenterne, men har valgt at fokusere benhårdt på, hvornår de enten kan gøre ting smartere eller bedre, samt hvornår de må forventes at være tidsinvesteringen værd i starten.
På den baggrund har jeg opstillet to scenarier og typer af agenter, som rent faktisk giver mening i hverdagen. Forhåbentlig kan de inspirere dig, når I skal vurdere, hvornår AI-agenter kan skabe værdi hos jer.
1. Den simple agent
Det store spørgsmål er: Hvad kan agenten hjælpe mig med af simple ting i hverdagen?
Nu er det jo op til den enkelte, hvad der vurderes som simpelt, men et godt eksempel er mange af de ting, som vi er begyndt at bruge eksempelvis ChatGPT eller Copilot til. De opgaver kan vi nu automatisere igennem agenter.
Det kunne være at lave mødereferater; forkorte lange tekster; søge efter værktøjer til en given opgave; indhente informationer om konkurrenter etc.
Alle de opgaver kan du fortsat løse igennem f.eks. ChatGPT, men med agenten kan du sætte det mere automatiseret op, så den gør det for dig løbende.
Simple agenter sætter du altså til at gøre ellers tidskrævende ting enklere for dig.
2. Simplexity-agenten
Simplexity er et begreb, jeg opfandt for en række år siden for at forklare, hvorfor Google fuldstændig udkonkurrerede datidens store søgemaskine AltaVista tilbage ved årtusindskiftet.
Inden Googles indtog brugte de fleste af os AltaVista, selvom den nærmest krævede en videregående uddannelse i søgning for at få glæde af. Lidt ligesom Aula gør det (til dem af jer, der har skolebørn).
Hverken AltaVista eller Aula har evnet at gøre kompleksitet simpelt, mens Google formåede at gøre det komplekse simpelt trods kompleks bagvedliggende teknologi.
Simplexity-agenter er på samme måde dem, der gør det komplekse simpelt for dig.
Det kunne være AI-agenter, der finder mønstre i jeres kundefeedback for at identificere nye innovations- og produktmuligheder, eller det kunne være en agent, der sorterer alle dine indkommende e-mails og prioriterer dem efter vigtighed.
Simplexity-agenter sætter du altså til at gøre ellers komplekse ting simple for dig.
Jonathan Løw
Iværksætter og foredragsholder
Nysgerrig@listenlouder.dk
Tlf: 28785450