LCA
LCA
scroll
Debat: Latrinær aftale skabte økonomisk guldkalvFoto: Ken Mathiasen, Unsplash.

Debat: Latrinær aftale skabte økonomisk guldkalv

Danskerne får ikke megen glæde af Femernforbindelsen i forhold til, hvis de havde kunnet køre over Storebælt for en brøkdel af prisen på Femern, mener BygTek-journalist, Dan Bjerring

Ligesom bønderne år efter år høster udbyttet fra deres marker, høster politikerne på Christiansborg årligt enorme beløb i overskud fra bilisternes brug af Storebæltsforbindelsen.

Det kan i dag være svært at forestille sig, at da Storebæltsforbindelsen blev vedtaget, skete det som et resultat af en latrinær aftale mellem Socialdemokratiets ordfører Jens Risgaard Knudsen, der var valgt til Folketinget i Nordjylland, og de borgerlige partier.

Hans pris for det socialdemokratiske ’JA’ var anlæg af to 4-sporede ’nordjyske gedestier’, Aalborg-Frederikshavn og Aalborg-Hirtshals, hvor onde tunger har påstået, at man kunne sende børnene trygt ud at lege på kørebanerne, og man kunne køre langt uden at møde andre bilister.

I dag er der næppe mange, der kan huske det, som savner ’Storebæltskaffen’ og de timelange køer i opmarchbåsene.

Storebæltsforbindelsen drukner nærmest i sin egen succes og har givet så store indtægter, at politikernes indbyggede trang til at bruge andres penge har gode kår.

Indtil nu har politikerne hentet 13 mia. kr. på Storebæltsforbindelsen, penge der skulle være brugt til at nedbringe anlægsgælden.

Og bilisterne kan godt skyde en hvid pil efter løftet om, at når gælden i Storebæltsforbindelsen var betalt, skulle det være næsten gratis at køre over. Der skulle kun betales for den løbende vedligeholdelse.

Storebæltsforbindelsen er en økonomisk guldkalv, hvorfra pengene bliver brugt til blandt andet andre infrastrukturprojekter.

Og i dag er der næppe tvivl om, at overskuddet fra Storebælt ender i en tunnel under Femernbælt. Der tyder meget nemlig på overoptimistiske økonomiske beregninger i forhold til indtægterne fra udenlandske lastbiler og turister mellem Skandinavien og det europæiske fastland.

Danskerne får ikke megen glæde af Femernforbindelsen i forhold til, hvis de havde kunnet køre over Storebælt for en brøkdel af prisen på Femern.

De har bare at betale ved ’kasse 1’ til en i forvejen bugnende statskasse, der gang på gang nærmest mirakuløst udløser nye ’økonomiske råderum’.

Af Dan Bjerring
Journalist
BygTek

27/5 2024
  • Debat: Aarhus Tech gør meget for at støtte elever med behov

    Debat: Aarhus Tech gør meget for at støtte elever med behov

    debat ›På Aarhus Tech mener chefkonsulent Søren Berg Knudsen, at der er plads til alle unge uagtet diagnose, og han ærgrer sig over en række dårlige oplevelser, som tidligere elev Frederik Harbøll Ihle senest har beskrevet i et debatindlæg her på siden
  • Debat: ’Det er kun for bøsser og gravide’

    Debat: ’Det er kun for bøsser og gravide’

    debat ›Følger traditionerne indenfor håndværkeruddannelserne med tiden, og følger de med nutidens uddannelser, spørger en nyligt udlært tømrer fra Aarhus Tech, der undrer sig over oldnordisk jargon, lav professionalitet og ikke at føle sig prioriteret
  • Debat: If it aint broke – don’t fix it

    Debat: If it aint broke – don’t fix it

    debat ›Det vil skade Danmarks ambitioner om at være førende inden for bæredygtigt og innovativt byggeri, hvis regeringen piller for meget ved bygningskonstruktøruddannelsen, mener chefkonsulent i SMVdanmark, Kasper Munk Rasmussen
  • - Geopolitiske uroligheder får os til at trække os sammen

    - Geopolitiske uroligheder får os til at trække os sammen

    debat ›Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, oplevede en pæn stigning i antallet af opgaver i Europa i 2023. året før var det Asien, der trak de helt store overskrifter, og forandringen skyldes i høj grad den usikkerhed, der hersker på globale markeder
  • Ingeniørfirma: Københavns Kommune spænder ben for sig selv

    Ingeniørfirma: Københavns Kommune spænder ben for sig selv

    debat ›Udlejere får afslag på at renovere og omdanne uudnyttede boligarealer som loftrum og tidligere erhvervslejemål i Københavns eksisterende boligejendomme, fordi kravene ikke tager højde for det enkelte projekt, mener Peter Jahn og Partnere
  • Debat: Snedkeruddannelsen på teknisk skole er en joke

    Debat: Snedkeruddannelsen på teknisk skole er en joke

    trae ›Snedkeruddannelsen på teknisk skole er fyldt med så mange forhindringer, at det for mange unge er spild af alles tid at søge ind, advarer frustreret mor, hvis søn måtte droppe drømmen om at blive snedker efter et langt og besværligt forløb
  • Dansk Industri: Nye asbestregler er et vigtigt skridt

    Dansk Industri: Nye asbestregler er et vigtigt skridt

    nedrivning-og-miljoesanering ›Nyt lovforslag om autorisationsordninger er et markant skridt mod at forbedre sikkerheden ved nedrivning af asbestholdige materialer, mener Dansk Industri
  • Debat: Ny aftale om folkeskolen styrker vejen til erhvervsuddannelserne

    Debat: Ny aftale om folkeskolen styrker vejen til erhvervsuddannelserne

    debat ›Danske Byggecentres administrerende direktør, Palle Thomsen, jubler over flere elementer i den aftale for en ny folkeskole, som regeringen har indgået med flere partier i Folketinget