
Elinstallatør går imod strømmen - dropper tilstedeværelsen på socialt medie
VS Automatic vil ikke længere bruge Tiktok som en del af sin digitale strategi. Beslutningen kommer som følge af en omhyggelig vurdering af platformens datapraksis og sikkerhed
Den populære og sociale medieplatform kræver, at brugere giver adgang til at brugen, redigering og ændring af det uploadede materiale. Dette har tidligere ført til bekymringer omkring beskyttelsen af brugernes data og privatliv.
VS Automatic blev rådgivet af Gap Solutions om at stoppe med brugen af Tiktok, som en foranstaltning for at beskytte deres egne og kunders data og undgå at støtte tvivlsom datapraksis.
Virksomheden ønsker ikke at være en del af eventuelle datalækager eller brud på privatlivets fred, som kan opstå ved brugen af platformen.
- Tiktok har uden tvivl et stort potentiale som et markedsførings- og engagementværktøj, men det rejser samtidig betydelige bekymringer om datasikkerhed og privatliv. På baggrund af disse bekymringer har vi i VS Automatic besluttet at sætte den strategiske brug af Tiktok på pause, siger marketingschef, Tim hjortshøj.
Nogle af de data, som Tiktok overvåger, er blandt andet:
Din enheds mærke og model, operativsystemversion, mobiloperatør, browserhistorik, app- og filnavne og -typer, tastaturmønstre eller rytmer, trådløse forbindelser og geolokalisering.
Derudover registrerer TikTok også personligt identificerbare oplysninger samt brugerdata, der er indsamlet fra andre kilder, såsom alder, billeder, personlige kontakter, civiltilstand, præferencer og andre data, der er indsamlet gennem dens single-sign on-funktion.
Selvom VS Automatic ønsker at støtte op om datatilsynets betænkeligheder vedrørende brugen af Tiktok, så er virksomheden parat til at genoptage arbejdet på platformen, når der er indført regulering og forbedringer vedr. beskyttelse af brugernes data.
-dc