Mega LED-lysprojekt til Storebæltsbroen
Kemp & Lauritzen har præfabrikeret, monteret og indstillet næsten 400 farvestrålende og energibesparende LED-projektører på Storebæltsbroen
Den eksisterende konstruktionsbelysning på Storebæltsbroen var mere end 20 år gammel og stod derfor foran en reinvestering. Timingen for at lancere ny belysning på broen har derfor været ideel op til, at Tour de France nu endelig kommer til Danmark, skriver Kemp & Lauritzen i en meddelelse.
Sund & Bælt, der varetager den overordnede styring af broen, tildelte Kemp & Lauritzen installationsudbuddet i efteråret 2021. Og mens november og december gik med projektering, har teknikvirksomheden siden januar stået for præfabrikation, montering og indstilling af 396 store LED-projektører på broen.
Belysning i flere farver
- Vi har installeret dobbelt så mange LED-armaturer som i den oprindelige konstruktion, og der er tale om den nyeste LED-armatur-teknologi, som kan fjernstyres. For første gang kan Storebæltsbroen derfor nu skifte til alverdens farver og danne flerfarvede billeder – som hvis man eksempelvis vil vise dannebrog.Det betyder, at broen kan blive brugt aktivt som visuelt kommunikationsmiddel til at sende særlige budskaber – startende med denne visuelle markering i gule farver i anledning af Tour de France, siger Christian Bogdahn-Reeh, der er sektionschef for Kemp & Lauritzens Infrastruktur-afdeling.
Kæmpe energibesparelse
Udskiftningen fra de gamle lamper til de nye LED-armaturer kommer til at give en energibesparelse på omkring 3.300.000 kW i løbet af den estimerede levetid – svarende til cirka 2.100 personers elforbrug i et år. Samtidig er diodernes holdbarhed forøget med cirka 30.000 timer i forhold til de gamle rør.
Opgaven med at montere og indstille 396 store LED-projektører på Storebæltsbroens svært tilgængelige pyloner og ankerblokke har været langvarig og kompleks:
- Siden januar har vi i snit haft omkring 10 af vores specialiserede teknikere på ad gangen. Arbejdet, de har udført, kræver høj forståelse for sikkerhed, og en stor del af det er blevet udført som løbende specialoperationer, hvor de har rykket ind og udført tidsbegrænsede installationer, som ofte er foregået om natten – ganske enkelt for ikke at forstyrre trafikken, siger Christian Bogdahn-Reeh.
Rammer præcist
- Samtidig har det krævet stor præcision at indstille alle lamperne. For at kunne lave flerfarvede billeder på pylonerne er det nemlig ikke kun vigtigt, at broen er lyst op, men også at lamperne rammer præcist inden for deres respektive område. Hele denne proces har taget mere end 400 timer. Og den har blandt andet krævet montering af lasere og natkameraer, hvor vi har haft et hold i en lift på broens yderside, som har rettet lamperne ved at sikre, at to laserprikker, der virker som indikatorer, rammer hinanden.
Fra fredag den 24. juni og frem til, at Tour de France løber af stablen, vil pylonerne lyse gult hver aften for at byde cykelløbet velkommen over broen. På selve løbsdagen, lørdag den 2. juli, vil Storebæltsbroen være lukket i tidsrummet fra klokken 13 til klokken 18.
-kis