Ny app hjælper med at bekæmpe graffitien
Virksomheden All Remove Danmark har skabt en nem abonnementsordning som sikrer boligadministratorer og beboere hurtig behandling og forebyggelse af uønsket ’udsmykning’ på facaderne
Af Lisbeth Petersen
Det er over 30 år siden, virksomheden All Remove begyndte at tilbyde professionel hjælp til at få fjernet ulovlig graffiti fra både private og offentlige ejendomme og virksomheder. Og med en nyudviklet app er forløbet - fra graffitien bliver opdaget, til den er fjernet igen - blevet meget lettere og langt mere effektiv.
- For mange kunder er graffitihærværket et tilbagevendende problem, og tidligere har beboere eller ejendomsadministratorerne først skullet gå ind på vores hjemmeside, anmelde tilfældene, uploade fotos fra kamera mv. for derfor så at vente på tilbagemelding fra os om arbejdsforløbet, forklarer adm. direktør i All Remove Danmark, Jess Nielsen og fortsætter:
- Med app’en registrerer kunden sig en gang for alle med navne på kontaktpersoner, adresser og fotos på de berørte ejendomme, og så sender vi et tilbud på opgaven. Hvis kunden siger ja og er tilfreds med vores arbejde, tilbyder vi så et årsabonnement med egenkontrol og en gratis app, hvor den videre kommunikation kan foregå.
Besøg rådgiverne fra All Remove Danmark på Netværksdagen for Byens Boligforeninger og ejendomme den 30. september i Hvidovre - klik her...
Fra anmeldelse til færdigt arbejde
App’en og det faste abonnement giver flere fordele for kunderne, uanset om der er tale om en enkelt, mindre boligforening eller en større ejendomsbesidder, der f.eks. administrerer et boligselskab over en fælles portal.
Med alle de faste informationer om ejendommene og kontaktpersoner lagt ind i systemet er det både nemt og hurtigt at indberette et nyt graffiti-tilfælde, så snart det bliver opdaget.
Både anmeldelse og fotos sendes via app’en, hvor All Remove-medarbejderne med det samme kan svare på anmeldelsen og angive dato og status – først for modtagelse, påbegyndelse med symbol for, hvornår graffitien bliver renset af, og dernæst notifikation, når opgaven er afsluttet. Al dialog foregår dermed over app’en, lige som dokumentationen for alle de løste opgaver bliver gemt.
Graffitimalernes budskaber forsvinder
Den hurtige kommunikation om – og behandling af – arbejdsopgaverne kan også have en forebyggende effekt på grafitti-hærværket, fortæller Jess Nielsen:
- Især når det gælder de såkaldte ’tags’, dvs. graffiti, som viser forskellige ’tegn’ der ikke rigtig giver mening for udenforstående, er der ofte tale om en slags territorium-demonstration, hvor ophavsmændene markerer overfor andre, at ’det her er mit område’.
Men det meste graffiti-hærværk bliver begået i de sene aften- eller nattetimer, og når beboerne eller viceværten opdager nye tags allerede morgenen efter og med det samme anmelder det på app’en, og vi sender den første ledige medarbejder hen for at fjerne det, når ’budskabet’ fra graffitimalerne aldrig at blive set af de andre taggere. Derfor mister de efterhånden interessen for de ejendomme, som hurtigt bliver renset af, og finder andre bygninger at begå ulovlighederne på i stedet for, siger han.
Besøg rådgiverne fra All Remove Danmark på Netværksdagen for Byens Boligforeninger og ejendomme den 30. september i Hvidovre - klik her...