Miljømafiametoder har store økonomiske konsekvenser for bilisterne

Miljømafiametoder har store økonomiske konsekvenser for bilisterne

En blokering af ét spor i én time på Køge Bugt Motorvejen i morgenmyldretiden resulterer i en samfundsøkonomisk omkostning på 640.000 kroner

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Når såkaldte ’miljøaktivister’ bruger mafiametoder som eksempelvis blokering af vejnettet i de mest trafikerede perioder, så rammer det ikke kun den enkelte bilist, der skal på arbejde eller hente børn i daginstitutionen.

Det rammer også varevogne med byggematerialer og håndværkere til og fra arbejde med deraf følgende udgifter for virksomhederne.

Peter Kofod fra Dansk Folkeparti har derfor spurgt transportminister Thomas Danielsen (V), hvor meget det koster at blokere trafikken ’gennem bevidst aktivisme:

- Det kan være ud fra samme beregningsmodel, som der bruges, når det beregnes, hvor meget det koster samfundsøkonomien hvert år, at X antal folk holder i kø, skriver Peter Kofod.

Vanskeligt at opgøre
Transportministeren oplyser i sit svar, at blokering af trafikken kan have konsekvenser for trafikanterne i form af, at de holder stille, kører langsomt, må tage en anden rute eller på anden måde må ændre deres adfærd.

Det kan også være, at de må rejse et andet sted hen eller vælge et andet transportmiddel:

- For at kunne opgøre konsekvenserne af dette, er det nødvendigt at vide hvor, hvornår og hvor længe blokeringerne har stået på.

- Med denne viden vil det stadig være vanskeligt at isolere og opgøre konsekvenserne af de enkelte blokeringer i forhold til andre effekter på trafikken, noterer ministeren.

Akutte blokeringer
Vejdirektoratet har dog tidligere udarbejdet nogle eksempler på samfundsøkonomiske effekter af akutte blokeringer:

- En akut blokering af ét spor i én time på Køge Bugt Motorvejen i nordgående retning i morgenmyldretiden vil resultere i 1670 forsinkelsestimer og have en samfundsøkonomisk omkostning på 640.000 kroner.

- Hvis det skete på Sønderjyske Motorvej i sydgående retning omkring frokost vil det resultere i 340 forsinkelsestimer og have en samfundsøkonomisk omkostning på 159.000 kroner, lyder det fra transportminister Thomas Danielsen.

12/8 2024