
Offentlige tjenere opfører sig som herremænd
Undersøgelse fra SMVdanmark viser, at hver femte virksomhed har følt sig intimideret og mistænkeliggjort i mødet med det offentlige
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Offentlige ansatte skal principielt være borgernes og virksomhedernes ”tjenere”, men i Danmark har der øjensynligt udviklet sig en DJØF-kultur, hvor ”tjenerne” opfører sig som herremænd.
Det viser en undersøgelse fra SMVdanmark, hvor hver femte virksomhed har følt sig intimideret i mødet med det offentlige.
Hver tredje har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning, og derfor kræver SMVdanmark handling og et ”opgør med skrankepaveri, mistillid og dårlig sagsbehandlerkultur”:
Intimidering og mistillid
Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark, peger på, at små og mellemstore virksomheder i alt for høj grad mødes med ”intimidering, mistillid, korte svarfrister og urimelige krav fra det offentlige”.
Det betyder i nøgne tal, at næsten en trediedel af virksomhederne føler sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af myndighederne:
- Det her handler ikke om enkeltsager eller tvivlsom service. Der er tale om udbredt skrankepaveri, hvor virksomheder på daglig basis bliver talt ned til, mistænkeliggjort og kastet rundt i et ugennemskueligt bureaukrati, siger Jakob Brandt.
Svar fra 1400 virksomheder
Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.400 virksomheder og viser blandt andet, at:
• 18 procent har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med myndighederne.
• 32 procent har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.
• 22 procent vurderer deres samlede kontakt med det offentlige som dårlig eller meget dårlig.
• 29 procent har oplevet mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning.
Skred i kulturen
Ifølge Jakob Brandt er der ”sket et skred i kulturen i de offentlige myndigheder”:
- Virksomhederne har ikke længere den opfattelse, at myndighederne er til for at yde en service. De oplever, at myndighederne opfatter sig selv som ufejlbarlige og affejer kritik med en henvisning til klageinstanserne. Vi er altså grundlæggende på samme hold. -
Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større.
- Det sker heldigvis i de fleste tilfælde, men vores analyse viser alt for mange eksempler på det modsatte, og at kontrol, mistillid og nidkærhed har taget over. siger Jakob Brandt.
Efterlyser tilbundsgående undersøgelse
Analysen ser ikke på årsagerne til, at så mange virksomheder har negative oplevelser i mødet med det offentlige.
Derfor opfordrer SMVdanmark til, at der politisk iværksættes en tilbundsgående undersøgelse af sagsbehandlerkulturen i både kommuner og statslige myndigheder, og til at ledelsen i den offentlige sektor tager ansvar for, at virksomhederne i højere grad mødes med respekt og tillid:
- En grundig undersøgelse og øget ledelsesfokus kan være et godt sted at starte. Vores analyse dokumenterer, at vi har et problem.
- Nu må næste skridt være at finde ud af, hvad det er internt i den offentlige sektor, der gør, at servicen opfattes så ringe og så grænseoverskridende. I den forbindelse ser vi meget gerne, at de store fagforbund som DJØF og HK kommer på banen.
- Vi bør have en fælles interesse i at forbedre mødet mellem sagsbehandler og virksomheder, slutter Jakob Brandt.