Bedre sent end aldrig
Efter gang på gang at have afvist at ville bevæge sig ud på det marked, vil Ford nu alligevel til at sælge varebiler på brint. Det skal de naturligvis have lov til. Men hvorfor dog lurepasse så længe?
Af Jørli Petersen
Ford har længe fastholdt, at virksomheden ikke har nogen planer om brintbiler, men man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt.
I samarbejde med virksomheder som Viritech, BP og Ocado har Ford nu indledt en kort test med tilhørende udvikling, som skal resultere i en række Ford varebiler på brint.
Der er afsat små 140 mio. kr. til at strikke de enkelte komponenter sammen, for at se om det fungerer efter hensigten, og hele projektet er støttet af britiske APC (Advanced Propulsion Centre).
Den vigtigste medspiller til projektet er Viritech, som både skal levere brændselscelle og tanksystem. Viritech menes at have en ganske avanceret type brændselscelle, som stiller mindre krav til den medfølgende batteripakke i et brintkøretøj.
Systemet skal så at sige være mere direkte fra forbrænding af brint til forbrug af elektrisk energi, ligesom Viritech har udviklet en anden type brinttank, som kan støbes fiks og færdig i en enkelt arbejdsproces, hvor den færdige tank også har færdige, indbyggede beslag. Så tanken kan skrues direkte op under en Ford Transit, og selvfølgelig er det Transit, der skal forvandles til en varebil, der kører på brint.
I forbindelse med offentliggørelse af det nye samarbejde peger både Ford og de øvrige implicerede parter på problemerne med rent elektriske køretøjer. Der peges på, at varebiler, som kører med stor last og kører mange kilometer hver dag, har problemer med opladning i løbet af en arbejdsdag. Og det kan man så gange op med begrænsninger i koldt klima. Den type udmeldinger er nyt fra Ford, som til dato ellers har sagt, at man udelukkende satsede på el-køretøjer med batterier.
Nu gør Ford det, der sker så ofte. Man opdager, at man skal have ny teknologi for ikke at blive kørt bagud af konkurrenterne, så man går på markedet og køber det, man mangler. Og det er jo ikke forbudt. Men man kan måske undre sig lidt over, at Ford endnu engang er blevet taget lidt på sengen og har været længe om at se lyset.
Det er også interessant at tænke tanken et stykke videre, for Ford og Volkswagen har indledt et samarbejde om varebiler. Vi har allerede set det første fællesprojekt, og hvad sker der, hvis Ford pludselig har en Transit, der kører på brint?
Vil Volkswagen så også få en Transporter med samme teknik? Og hvad med Crafter? Det vil være endnu mere vigtigt at få skruet et par brinttanke under Crafter.
Viritech har udviklet en ny type brinttank, der ikke har nogen ekstra indvendig belægning/tætning. Materialet er kulfiber. Naturligvis.