isover
scroll
Bedre sent end aldrig Ford så ud til at være kørt bagud med varebiler på brint, men nu skal der ske noget. Hurtigt. Det nye fælles britiske samarbejde betyder Transit med brændselscelle eller Transit på brint.

Bedre sent end aldrig

Efter gang på gang at have afvist at ville bevæge sig ud på det marked, vil Ford nu alligevel til at sælge varebiler på brint. Det skal de naturligvis have lov til. Men hvorfor dog lurepasse så længe?

Af Jørli Petersen

Ford har længe fastholdt, at virksomheden ikke har nogen planer om brintbiler, men man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt.

I samarbejde med virksomheder som Viritech, BP og Ocado har Ford nu indledt en kort test med tilhørende udvikling, som skal resultere i en række Ford varebiler på brint.

Der er afsat små 140 mio. kr. til at strikke de enkelte komponenter sammen, for at se om det fungerer efter hensigten, og hele projektet er støttet af britiske APC (Advanced Propulsion Centre).

Den vigtigste medspiller til projektet er Viritech, som både skal levere brændselscelle og tanksystem. Viritech menes at have en ganske avanceret type brændselscelle, som stiller mindre krav til den medfølgende batteripakke i et brintkøretøj.

Systemet skal så at sige være mere direkte fra forbrænding af brint til forbrug af elektrisk energi, ligesom Viritech har udviklet en anden type brinttank, som kan støbes fiks og færdig i en enkelt arbejdsproces, hvor den færdige tank også har færdige, indbyggede beslag. Så tanken kan skrues direkte op under en Ford Transit, og selvfølgelig er det Transit, der skal forvandles til en varebil, der kører på brint.

I forbindelse med offentliggørelse af det nye samarbejde peger både Ford og de øvrige implicerede parter på problemerne med rent elektriske køretøjer. Der peges på, at varebiler, som kører med stor last og kører mange kilometer hver dag, har problemer med opladning i løbet af en arbejdsdag. Og det kan man så gange op med begrænsninger i koldt klima. Den type udmeldinger er nyt fra Ford, som til dato ellers har sagt, at man udelukkende satsede på el-køretøjer med batterier.

Nu gør Ford det, der sker så ofte. Man opdager, at man skal have ny teknologi for ikke at blive kørt bagud af konkurrenterne, så man går på markedet og køber det, man mangler. Og det er jo ikke forbudt. Men man kan måske undre sig lidt over, at Ford endnu engang er blevet taget lidt på sengen og har været længe om at se lyset.

Det er også interessant at tænke tanken et stykke videre, for Ford og Volkswagen har indledt et samarbejde om varebiler. Vi har allerede set det første fællesprojekt, og hvad sker der, hvis Ford pludselig har en Transit, der kører på brint?

Vil Volkswagen så også få en Transporter med samme teknik? Og hvad med Crafter? Det vil være endnu mere vigtigt at få skruet et par brinttanke under Crafter.

Viritech har udviklet en ny type brinttank, der ikke har nogen ekstra indvendig belægning/tætning. Materialet er kulfiber. Naturligvis.

30/6 2023
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen
  • Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    politik ›Regeringen foreslår med finanslovforslaget at afsætte ekstra næsten seks millioner kroner til at indkøbe mere kontroludstyr for at styrke kontrollen med den kilometerbaserede vejafgift
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • En skjult nyhed

    En skjult nyhed

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Caddy fra Volkswagen er der ikke så mange dikkedarer ved. Eneste bemærkelsesværdige er en benzinmotor, der også kan køre på naturgas. Går alt, som præsten prædiker, varer det ikke længe, før den kan købes i Danmark
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger