bygma
LCA
scroll
BoomerangeffektenForåret 2024 byder på en ny udgave af Volkswagen Crafter, og selvfølgelig kommer nyheden også som elektrisk model. Men det er fortsat Volkswagens 2-liters dieselmotor, der er rygrad i modelprogrammet.

Boomerangeffekten

En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov

Af Jørli Petersen

Volkswagen Crafter var oprindelig en form for straffeaktion fra Mercedes. Stjernefabrikken fra det sydlige Tyskland syntes pludselig ikke, at man havde overskud til at bygge Sprinter til Volkswagen, så man ønskede ikke at forhandle en forlængelse af den gamle aftale.

Det tvang Volkswagen til at bygge deres egen Crafter, og det er vel gået meget godt alt taget i betragtning. Der er i alt bygget 354.000 helt ægte modeller af Volkswagen Crafter, og nu skal bilen forbedres. Foruden at være en stor varebil, der kan bygges til det meste, er det mest iøjnefaldende, at næste generation Crafter vil kunne fås med to typer automatgear.

Den allerede kendte automatkasse kører videre til de modeller, der har træk på forhjul eller alle fire, mens den mere klassiske Crafter med baghjulstræk får en anden automatkasse.

Måske en helt ny – det er ikke helt tydeligt ud fra de oplysninger, der er tilgængelige fra Volkswagen.

Bortset fra det er meget ved det gamle, når den nye Crafter kommer til salg i foråret 2024. Det er fortsat den 2-liters diesel, der trækker det tunge læs. Crafter i næste generation vil kunne leveres med enten 140, 163 eller 177 HK, og det er trods alt en pæn udfordring for en stor Crafter, der fås med totalvægt op til 5,5 ton. Hvis man samtidig vælger den model med størst højde, er det meget vind, der skal flyttes oveni den høje vægt på topmodellen.

Volkswagen oplyser også, at næste generation fås med to akselafstande, kassevogne med totallængder fra 6,0 til 7,4 meter, hvilket betyder, at den korteste model kan slippe over broerne til laveste pris. Og så kommer der selvfølgelig ikke en ny varebil uden mere elektronik og flere assistentsystemer.

Vi bemærker, at nødbremse og linjevogter (lane keeping system) er standard på alle udgaver af ny Crafter. Der er også ny digital instrumentering og elektrisk håndbremse i næste Crafter, som udnytter pladsen omkring den manglende gearstang på de automatgearede modeller til endnu en gang opbevaring i form af en kopholder.

Prisen på næste Crafter kommer kort tid før salgsstart.

20/12 2023
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?
  • Den søde ventetid

    Den søde ventetid

    biler-til-byggebranchen ›Noget spændende er på vej fra Tyskland, men vi ved endnu ikke ret meget om, hvornår den nye Transporter bliver tilgængelig i Danmark. Det bliver næppe, før Ford har fået lov til at rulle sig helt ud
  • Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    byggeri ›Otte bilister på den københavnske vestegn dømt i retten, fordi de ikke havde sat sikkerhedswire korrekt fast mellem deres bil og påløbsbremsen
  • Mere end blot et transportmiddel

    Mere end blot et transportmiddel

    biler-til-byggebranchen ›Anlægsvirksomheden Træ & Busk har gjort sin varebil, Iveco Daily, til en mobil arbejdsstation, der kan assistere i de daglige opgaver, der vælter ind efter de seneste måneders ekstreme vejr
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den