LCA
LCA
scroll
Caddy og Connect til efteråret Der kommer løbende forbedringer til varebiler, og ny Caddy/Connect får mulighed for opladning i varerummet med god kapacitet takket være batteripakken, der driver bilen på el.

Caddy og Connect til efteråret

Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version

Af Jørli Petersen

Ford er tidligt ude med nyheden om en kommende Transit Connect, og måske med god grund, for som venner deler de nye partnere et komplet modelprogram.

Hvor Ford skal bygge ny VW Transporter i Tyrkiet, bliver den nye Transit Connect en VW Caddy, som skal bygges på VW’s fabrik i Polen.

Den nye Connect er i sig selv ikke nogen nyhed. Det er til gengæld nyheden om en plug-in hybrid version af Caddy og Connect, og hvis man studerer det, Ford kalder nyheder, er det kun nyt for Ford - for 1,5 liters benzin med 150 HK tilsat 7-trins automatgear af typen dobbeltkobling er alt andet end nyt hos VW.

Det samme kan man sige om den 2-liters TDI med 122 HK, som er en gammel traver hos VW, men ny for Ford. Det, der er nyt for det ene mærke, er ikke nødvendigvis nyt hos kollegaen, der sælger samme bil.

Hvad ved vi ellers om den kommende Caddy/Connect plug-in hybrid?

Rækkevidde på el skulle kunne strækkes helt til 110 HK. Vi kender ikke batteripakken eller kørselsforhold, men vi ved at foruden de 150 HK fra benzinmotoren, er det bedste moment 350 Nm, og så ved vi, at bilens nyttelast bliver 770 kg, ligesom trailervægten er 1400 kg som højeste vægt.

Uden plug-in kan både Caddy og Connect fås i flere andre udgaver, Også som klassisk 102 hestes diesel, og selvfølgelig er det igen VW’s trofaste 2-liters med 102 HK, der stikker snuden frem, og på den måde er der tale om klar fremgang for Ford, mens VW bliver, hvor de er. Basisudgaverne af Caddy/Connect får en nyttelast på 820 kg, og den må køre med 1500 kg på krogen.

Ford oplyser, at den nye Connect kan bestilles i løbet af foråret.

Ford oplyser endvidere, at de første biler kan leveres til købere ude i Europa i løbet af det sene efterår, og mens VW ikke skal have klinket noget med tidspunkter for levering, kan vi alligevel drage den nærliggende konklusion, at Caddy er på markedet samtidig med Connect. Vi gætter også på, at VW kommer først. Især fordi Ford skifter importør i løbet af året. Ford trækker sig som importør i Danmark, og overlader alt det med Ford-biler i Danmark til Hyundai og kinesiske BYD.

29/4 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?